Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kostbare eerste onderhoudsbeurt na aankoop occasion

Vraag gesteld door op 1 september 2022

24 Augustus 2021 een jong-gebruikte auto gekocht; Renault Megane. Kilometerstand van 55 0000 km. Inclusief afleverpakket.
Huidige km stand bedraagt 64 000 km. Heb de auto voor onderhoud aangeboden rekening 2300 euro. Dit betreft o.a. remblokken voor en achter, airco legen, vullen en reinigen en een olielekkage bij distributiedeksel. Ben het er niet mee eens aangezien ik slechts een kleine 9000 km gereden heb. Wordt gezegd dat alles slijtage betreft en de lekkage (ze noemen het na de discussie zweten) pech is want het is een gebruikte auto kan iedereen overkomen.

Heb bijna 17 K betaald en ben erg benieuwd in hoeverre ik juridisch in mijn recht sta een volledige vergoeding te eisen.

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

Vorig jaar heeft u een jonge occasion gekocht bij een dealerbedrijf met toen net meer dan 50.000 km op de teller. Bij de koop is een garantie van 6 maanden overeengekomen en een afleverbeurt uitgevoerd. Onlangs heeft u de auto voor de eerste (jaarlijkse) onderhoudsbeurt aangeboden aan de verkoper. De kosten voor deze onderhoudsbeurt zijn vastgesteld op bijna € 2.300,-. U wilt graag weten of de genoemde kosten reëel zijn voor de uitgevoerde werkzaamheden. Ook wilt u graag weten of u recht heeft op kwijtschelding van (een gedeelte van) deze kosten, gelet op uw wettelijke rechten bij non-conformiteit.

Uitgevoerde werkzaamheden

De uitgevoerde werkzaamheden bij deze onderhoudsbeurt passen over het algemeen goed bij de werkzaamheden die men bij deze kilometerstand en leeftijd mag verwachten. U heeft de onderhoudsbeurt laten uitvoeren door een merkdealer. Over het algemeen zijn de kosten die een merkdealer rekent hoger, dan de kosten die een universele BOVAG garage rekent.

Distributiedeksel

Een reparatie aan dit onderdeel vergt, gelet op de constructie van de betreffende auto, meer tijd dan bij de meeste andere auto’s en de in rekening gebrachte kosten zijn derhalve niet buitensporig. Bij normaal gebruik en onderhoud heeft men echter niet te verwachten een distributie- of kleppendeksel een reparatie behoeft na slechts 5 jaren en 60.000 km. Er bestaat zodoende een vermoeden dat de distributiedeksel reeds (latent) defect was op het moment dat de auto aan u werd geleverd.

Conformiteit

Op grond van de wet heeft een consumentenkoper recht op een product dat bij aflevering voldoet aan de redelijke verwachtingen die hij van dat product mag hebben. Als een product bij aflevering niet voldoet aan de redelijke verwachtingen van de consumentenkoper, dan heeft de koper tegenover de verkoper recht op kosteloos herstel van het gebrek. Welke redelijke verwachtingen een koper mag hebben van een (tweedehands) auto is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de betaalde prijs, de kilometrage en de leeftijd van de auto.

Bewijs

Bij een beroep op non-conformiteit ligt de bewijslast en daarmee het bewijsrisico bij de koper. U zult bij een vordering tot kosteloos herstel dus moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat u in redelijkheid op grond van de overeenkomst niet hoefde te verwachten én dat dit gebrek, althans de oorzaak daarvan al aanwezig was op het moment van aflevering.

Conclusie

Behoudens de reparatie aan de distributiedeksel passen de uitgevoerde werkzaamheden bij het onderhoud dat in redelijkheid valt te verwachten op grond van de leeftijd en kilometrage van de auto. Ten aanzien van de uitgevoerde werkzaamheden aan de distributiedeksel, bestaat een vermoeden van non-conformiteit. De kosten voor laatstgenoemde werkzaamheden hoeft u, indien u kunt bewijzen dat er sprake is van non-conformiteit, niet te betalen. Aangezien de reparatie inmiddels is uitgevoerd is het waarschijnlijk lastig om alsnog te bewijzen dat er sprake was van non-conformiteit.   

Ik raad u aan om in overleg met de verkoper de mogelijkheden te bespreken. Als de verkoper niet bereid is tot een voor u aanvaardbare oplossing, kunt u het alsdan ontstane geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen.

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB