Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is voor mij het voordeligst in gebruik; een hybride, plug-in hybride of elektrisch?

Vraag gesteld door J. van Eck op 1 juli 2022

wat is voor mij het voordeligst in gebruik.
een hybride of plug ik hybride. of 100% electrisch.
Binnenland rij ik nu op benzine ca 5000 km p.j korte afstanden.
Verder rij ik nu met een diesel camper ca 3/4000km p.j buitenland. De camper wil ik gaan verkopen, en een gebruikte elektrische auto kopen mede omdat ik zelf zonnepanelen heb.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt zich af wat de beste keus auto is als je tegen de 10.000 km per jaar rijdt.

U heeft beschikking over zonnepanelen en dan komt al snel het idee om de stroom te gebruiken om op te rijden. Dat is mooi idee maar zet pas zoden aan de dijk als u duidelijk meer stroom opwekt dan u voor dagelijks huishoudelijk gebruik nodig heeft. Bij overcapaciteit kan de accu van een elektrische auto een mooie buffer zijn, de stroom kan dan later nuttig worden gebruikt.

Hybride-auto

Het voordeel van een hybride-auto (zonder stekker) is dat deze zuiniger is dan een vergelijkbare benzine-uitvoering zonder elektrische ondersteuning. Het extra gewicht valt mee door het relatief kleine accupakket. Er is geen subsidieregeling, maar door de lage uitstoot is de aanschafbelasting BPM lager. Een soort verkapte subsidie dus.

Plug-in hybride

Een plug-in hybride heeft een grotere accucapaciteit, de accu is ook zwaarder. De auto kan een aantal tientallen kilometers volledig elektrisch rijden en zuiniger rijden dan een hybride zonder stekker, maar het verbruik hangt wel sterk af van de frequentie van laden aan de paal of stopcontact. Als een plug-in hybride niet frequent aan de lader kan, dan moet u rekening houden met een fors hoger brandstofverbruik.

MRB-tarief

Voor auto's met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 gram per kilometer geldt tot en met 2024 een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. In 2025 wordt dat een driekwarttarief en vanaf 2026 geldt voor deze categorie het voltarief. Een plug-in hybride raden wij niet zo snel aan voor automobilisten die weinig kilometers maken. Door de productie en gebruik van grondstoffen begint een dergelijke auto met een CO2-achterstand ten opzichte van een benzine-auto, die door het maken van kilometers moet worden 'ingehaald'.

Elektrische auto

Een volledig elektrische auto is de schoonste manier van automobiliteit. Een elektrische auto heeft ook een soort omslagpunt in uiteindelijke, totale CO2-uitstoot. De winst zit in de uitstoot die de auto veroorzaakt tijdens het rijden. Bij een elektrische auto is deze lager dan van een benzine-auto. Wie zeer weinig kilometers op jaarbasis maakt zal op dit moment nog schoner uit zijn met een benzine-auto of hybride. Een volledig elektrische auto is tot en met 2024 vrijgesteld van MRB. 2025 is een overgangsjaar waarbij 75% korting wordt gegeven op de MRB. Na 2025 geldt het volledige tarief, althans volgens de plannen die er nu liggen. Meer over de fiscale voordelen van elektrische auto's leest u hier. 

CO2-uitstoot

Als Nederland overgaat op 'betalen naar gebruik' zal het tarief per kilometer hoogstwaarschijnlijk afhangen van de CO2-uitstoot van de auto. In dat geval zijn zowel hybride, plug-in hybride en volledig elektrische auto's fiscaal aantrekkelijk. Dat is weer een stap in de ontwikkeling van schonere mobiliteit. En dat is niet alleen beperking van de uitstoot van het broeikasgas CO2, maar ook het verbeteren van de luchtkwaliteit ter plaatse, die invloed hebben op de volksgezondheid en de biodiversiteit. Dus minder uitstoot van roet, fijnstof en NOx.
Qua kosten kunt u een vergelijking maken tussen door verschillende auto's in te voeren in onze Autokostentool op anwb.nl.