Volvo XC40 PHEV houdt in bij 94 km/h
Vraag gesteld door op 28 juni 2022
Begin dit jaar hebben wij een nieuwe Volvo XC40 recharge T4 plug-in-hybrid gekocht. We merken dat deze auto inhoudt bij de 94 km en daarna het weer herpakt. Dit is irritant, maar dat niet alleen, als ik bijrijder ben wordt ik er ziek van. Misselijk en voel me beroerd als we op bestemming zijn. Bij navraag blijft dit een probleem van deze auto's te zijn. Van de dealer begrijp ik dat er niets aan wordt gedaan. Ze noemen het een producteigenschap. Had zn eigenschap niet bij de verkoop vermeldt moeten worden? Wij hebben het bij de aankoop nergens gelezen.
https://www.volvocars.com/nl/support/manuals/xc40-recharge-plug-in-hybrid/2021w22/starten-en-rijden/versnellingsbak/vragen-en-antwoorden-over-schakelen-bij-elektrisch-rijden
Wat kan ik hier aan doen? Hebben jullie hier advies in? Wij zijn nu eigenlijk niet tevreden over de auto en zijn er al aan het over nadenken om deze te verkopen.
Merk: Volvo
Type: XC40 recharge T4 plug-in-hybrid
Bouwjaar: 2022
Brandstof: benzine
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertUw Volvo XC40 met plug-in hybride aandrijflijn houdt in bij 94 km/h. Dat is een bekend verschijnsel bij deze auto. Op het Volvo-forum wordt dit ook vermeld door andere eigenaren, al vindt niet iedereen het storend.
Bij een snelheid rond 94 km/h wordt de elektromotor een versnelling hoger geschakeld. De auto heeft een transmissie met dubbele koppeling. Die kan heel snel schakelen van een oneven naar een even versnelling. De elektromotor zit aan de tweede en vierde versnelling gekoppeld. Bij dit soort automaten duurt schakelen van II naar IV langer, omdat de aandrijving even wegvalt. Net zoals bij geautomatiseerde versnellingsbakken met enkele koppeling.
Volvo legt dit zelf ook uit op hun website, zoals u ook al aangaf. Het zou de verkoper sieren als dit bij aankoop van de auto (nieuw of gebruikt) wordt vermeld. En daarom adviseren wij ook altijd een uitgebreide proefrit te maken met een auto, juist om dit soort producteigenschappen te ervaren.
Verkoper aanspreken
U bent niet tevreden over de auto, u kunt daarover reclameren bij de verkoper. U zou nog een expertise kunnen laten uitvoeren door een onafhankelijk expertisebureau zoals CED. Als het oordeel is dat de auto niet goed functioneert kunt u verdere stappen ondernemen. Mocht het uitsluitsel geven dat het om een normale producteigenschap gaan, dan zult u ermee moeten leven of de auto inruilen zonder tegemoetkoming van de verkoper. Deze staat natuurlijk wel vrij om u uit coulance tegemoet te komen.
Deel deze pagina