Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanschaf Peugeot 3008 1.2 PureTech betrouwbaar?

Vraag gesteld door op 30 juni 2022

Ik ben van plan om een 2e hands peugeot 3008 aan te schaffen maar heb nog niet veel vertrouwen in het blok. Ik lees her en der toch verschillende verhalen over de betrouwbaarheid hiervan en dan vooral over de distributie riem. Is dit naar jullie weten al verbeterd of zijn er nog veel klachten en problemen met dit blok?

Merk: Peugeot
Type: 3008
Bouwjaar: 2017
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 130

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Peugeot 3008 met een 1.2 PureTech motor. U vraagt over daar nog bekende problemen mee zijn bij dit betreffende bouwjaar.

Ik wil zeker wel een kritische motorische kanttekening plaatsen. Deze generatie PureTech driecilinder heeft in het verleden wel de reputatie gehad nog weleens olie te lekken en krukasproblemen te hebben. De distributie heeft ook nog weleens voor problemen gezorgd en een noodzakelijke nieuwe motor is ook nog weleens voorgekomen. Maar productiematig heeft dat uiteraard terecht de nodige aandacht gekregen en zijn de genoemde problemen met name voor de generatie tót 2016/2017.

U zit dus met dit bouwjaar net wél of net niet aan de goede kant van de streep. Met een exemplaar vanaf 2018 speelt u wellicht wat meer op safe.

 

Reacties

P. Fornier

Auteur - 21 juli 2024

Wat als de motor van een 2017 model 7 maanden geleden is vervangen, zit je dan net wél of net niet aan de goede kant van de streep?

Jos

ANWB Expert - 23 juli 2024

In basis betreft het de zelfde motor met ook de overeenkomstige distributie. Er zijn géén wezenlijke technische wijzigingen aangebracht en heeft de fabrikant ook nooit gecommuniceerd dat vanaf een bepaalde productiedatum de technische plooien zijn gladgestreken. Het verschil met de jongere generatie PureTech motoren is dat de vervangingstermijn wél ''zwart-op-wit'' inmiddels staat op iedere 6 jaar óf om de 100.000 km. Dus een beduidend vroegere vervangingstermijn. Dat geldt wellicht ook voor deze nieuwe motor en zal de riem bij onderhoud ook wat meer preventieve aandacht krijgen. Het échte verschil vind je pas terug bij de hybride versie van deze motor die voorzien is van een distributieketting.