Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom is het trekgewicht van een 3008 hybrid zo laag?

Vraag gesteld door J. van As op 2 mei 2022

Een 3008 SUV Hybrid met eigen gewicht (leeg) van 1735 kg met 180 pk benzine vermogen (4 cilinder 1.6 motor) mag 1250 kg geremd trekken. Dezelfde 3008 met  3 cilinder 1,2 motor (130 pk) en leeggewicht van 1295 kg mag 1400 kg geremd trekken. Hoe kan dat? Een zwaarder model met sterkere benzinemotor moet toch meer kunnen trekken. Er is weliswaar een verschil in milieu label (A versus B), maar een VW Golf GTE (hybrid)met label A, wat een kleinere auto is, mag 1500 kg trekken. Kunt u me dit uitleggen?

Merk: Peugeot
Type: 3008 SUV
Bouwjaar: 2022
Brandstof: 1.2 benzine versus 1.6 plug-in hybride
Motorvermogen: 130 en 180 /110 elektrisch

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


U heeft een vraag over de maximum aanhangwagenmassa van een Peugeot 308. Deze is in dit geval (en vaker) tegenstrijdig met het motorvermogen en voertuiggewicht.

De maximum aanhangwagenmassa (ook wel trekgewicht genoemd) wordt door de fabrikant bepaald op basis van de constructie van de auto, zoals het chassis en onderstel inclusief de remmen, maar ook de gehele aandrijflijn (motor, koppeling, transmissie, aandrijfassen), bakverhoudingen en het koelsysteem.

Meerdere factoren

We zien ook verschillen in trekgewicht tussen benzine, hybride en plug-in hybride varianten van een bepaald model. Soms moet een fabrikant het trekgewicht verlagen omdat er andere eigenschappen prioriteit krijgen. Soms is een auto juist geconstrueerd op een zo laag mogelijk verbruik cq CO2-uitstoot, wat een lager trekgewicht of zelfs een trekgewicht van 0 kg tot gevolg kan hebben. Er is dus niet één duidelijke lijn omdat er meerdere factoren van invloed zijn.

Aanhangwagenmassa

De fabrikant geeft met de maximum aanhangwagenmassa aan waarvoor de auto geschikt is gemaakt en waarmee men de levensduur en veiligheid kan garanderen. Voor wat betreft de veiligheid op de weg voeg ik er graag aan toe dat de caravan of aanhanger veiligheidshalve niet meer dan 75% van het gewicht van de trekauto zou moeten hebben, uitgaande van werkelijk beladen gewichten. Zo heeft de auto ‘overwicht’ op de aanhanger en dat geeft in kritieke situaties de benodigde stabiliteit.