Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roetfilter probleem Fiat Punto

Vraag gesteld door G. Huberts op 16 mei 2022

Mijn Punto heeft er nu probleemloos 282.000 kilometer gereden. Olieverbruik is wel toegenomen, tot 1 liter op plm. 1800-2000 kilometer.

Anderhalve maand geleden kreeg ik de melding "motor laten controleren" met bijbehorend geel lampje van het motormanagement. Ik merkte ook een teruggang van het motorvermogen. Bij de gagarage bleek dat het roetfilter verstopt zat (zat op 10%). Men heeft de auto gedwongen te genereren. Toen zat het roetfilter weer op 65%.
Drie weken later, en 1000 kilometer verder, weer hetzelfde. Opnieuw de auto laten regenereren. Toen zat het roetfilter op 80%.
Mij was na de 1e gedwongen regeneratie opgevallen dat de auto wel start met de regeneratie van het roetfilter, maar na twee kilometer dit proces stopt. Normaal gesproken duurt dit proces 15 kilometer.
De garage draagt de volgende oplossingen aan. 1. een nieuw roetfilter,
2. flushen van de motor,
3. de motor laten reviseren of een andere revisie motor laten plaatsen of
een andere auto kopen. Aangezien het roetfilter blijkbaar gewoon werkt is de vervanging ervan in mijn ogen zinloos. Het lijkt er eerder op dat er iets in de elektronica zit aangezien de auto wel het proces start, maar niet afmaakt. Van een vriend kreeg ik het advies om het roetfilter eens helemaal goed te laten reinigen met water dan wel schoon laten blazen. Graag advies.

Merk: FIAT
Type: Punto Evo
Bouwjaar: 2011
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 85

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Uw Fiat Punto heeft inmiddels 282.000 km achter de rug en u omschrijft het roetfilter probleem. Het steeds geforceerde regenereren van het roetfilter is geen blijvend succes gebleken.

Roetfilter

Ik wil benadrukken dat een roetfilter een levensduur heeft van ruwweg 130.000- 200.000 km. De kans is groot dat het geforceerd reinigen onvoldoende resultaat geeft en het betreffende lampje bij herhaling dus aangaat. Een échte en grondige reiniging doe je immers na demontage volgens een hele specifieke behandeling. Bovendien kan er misschien zelfs sprake zijn van een verbrand keramische gedeelte van het filter, waardoor vervanging onvermijdelijk is én het dus een steeds terugkerend probleem blijft. Zie ook de uitleg en het advies van deze specialist

Inwendige vervuiling

Het olieverbruik is hoog maar niet zodanig dat een andere motor of revisie noodzakelijk is. Een onvolledige regeneratie wat u schetst zou mogelijk wel kunnen wijzen op inwendige vervuiling van de motor. Vandaar kennelijk ook het advies van uw garage voor een flushbeurt. Misschien dat het olieverbruik dan ook wat verbetert. Dus de aangedragen oplossingen 1 en 2 lijkt me technisch heel redelijk en verklaarbaar.