Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Spark verzuipt

Vraag gesteld door op 17 oktober 2021

Wanneer ik mijn auto een klein stukje verplaats (d.w.z. een paar meter), heb ik de dag erna last van een motor die niet meer aanslaat (startmotor draait wel). In dat geval moet ik de auto laten aanduwen om hem weer aan de praat te krijgen. Ik las dat dit probleem gerelateerd kan zijn aan een verzopen motor. Nu las ik op de Occasiontest over de Chevrolet Spark dat een verzopen motor bij de Spark een bekend probleem is, en dat dit meestal te wijten is aan een kapotte temperatuursensor. Nu dergelijke sensoren niet zo duur zijn, is het nog wel de moeite waard om die proberen te vervangen voordat ik hem naar de garage breng.

Zouden jullie specifieker kunnen zijn welke temperatuursensor hier wordt bedoeld? Gaat het om de temperatuursensor van de koelvloeistof, of om de temperatuursensor van de inkomende lucht? Ik vermoed die van de koelvloeistof, maar het zou fijn zijn als jullie dat kunnen bevestigen.

Merk: Chevrolet
Type: Spark Bi-Fuel
Bouwjaar: 2011
Brandstof: Benzine/LPG
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw Spark verzuipt soms en u vraagt zich af welke temperatuursensor de oorzaak zou kunnen zijn.

De sensor die hier bedoeld wordt is de koelvloeistoftemperatuursensor. De motorcomputer gebruikt deze waarde om de hoeveelheid brandstof te bepalen die moet worden ingespoten.

Wat u meemaakt is echter een probleem dat veel voorkomt en ik vermoed niet dat er een verband is met de sensor. Een klein stukje verzetten en later een verzopen motor hebben wordt veroorzaakt doordat de auto flink verrijkt bij de koude start en deze benzinedampen neerslaan in het inlaatspruitstuk. Bij een volgende startpoging verrijkt de auto weer en bestaat de kans op verzuipen.

Wanneer de auto niet aanslaat doordat deze verzopen is kunt u dat vrij eenvoudig oplossen. Voordat u start trapt u het gaspedaal op de bodem en u houdt het pedaal volledig ingedrukt, wanneer u nu start (pedaal blijft ingedrukt) en u blijft doorstarten zult u merken dat na een tiental seconden de motor toch aan gaat slaan. Wanneer u dan het gaspedaal los laat zal de auto stationair lopen en kunt u de auto gebruiken.