Versleten distributieketting bij 50.000 km
Vraag gesteld door op 21 september 2021
Mijn vraag betreft een BMW X1 met bouwjaar 2015.
In april van dit jaar werd tijdens een onderhoudsbeurt geconstateerd dat de distributieketting moest worden vervangen. De kilometerstand was op dat moment nog geen 50.000 km. Op de site van de ANWB had ik gelezen dat een dergelijke ketting eigenlijk een autolevenlang mee zou moeten gaan en dat er derhalve sprake van wettelijke garantie zou moeten zijn. Ik heb me dan ook op dat standpunt gesteld, de reparatie heeft inmiddels plaatsgevonden en ik heb onder protest een deel van de kosten voldaan.
Volgens de garage ben ik zelf echter schuldig aan het probleem omdat de onderhoudstermijn is overschreden. Het vervangen van de olie had in december 2020 al moeten gebeuren en niet pas in april 2021. Ik wilde het onderhoud echter met o.a. de APK combineren en de auto had sinds de vorige olieservicebeurt in november 2018 nog geen 10.000 km gereden. Bovendien was het oliepeil nog maximaal. Ik kan mij niet voorstellen dat de kwaliteit van de olie na 24 maanden zo snel achteruit gaat dat dit na 27 maanden de noodzaak tot het vernieuwen van de distributieketting tot gevolg heeft.
Na het vernieuwen van de distributieketting blijkt nu echter het olieverbruik ineens extreem hoog te zijn. Al na 1500 km. ging het olielampje branden en moest 1 liter olie worden bijgevuld. Vervolgens lijkt het er halverwege dit aantal kilometers op dat het olieverbruik onverminderd in dezelfde mate doorgaat.
En dat is heel bijzonder want voor de reparatie heb ik zelf nog nooit olie bij hoeven te vullen en bleek het oliepeil bij controle altijd maximaal.
De auto lijkt op het eerste gezicht overigens geen olie te lekken en de garage (BMW-dealer en verkoper) heeft de auto geïnspecteerd en niets bijzonders geconstateerd.
Mijn vragen zijn de volgende:
1) Kan de geringe overschrijding van de onderhoudstermijn (in tijd) de oorzaak van het probleem met de distributieketting zijn?
2) Bent u van mening dat de kosten van vervanging van de distributieketting geheel voor rekening van verkoper zouden moeten komen op grond van de wettelijke garantie?;
3) Is er een verklaring mogelijk voor het extreem hoge olieverbruik na de reparatie en hoe zou ik dat kunnen laten vaststellen?
Merk: BMW
Type: X1 sDrive20i
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Benzine
Antwoord van Jos
ANWB ExpertBij een kilometrage van 50.000 km moet de distributieketting van uw BMW al vervangen worden. De BMW dealer wijst alle verantwoordelijkheid af omdat de laatste onderhoudsbeurt een paar maanden vertraging had opgelopen.
Wanneer we ervan uitgaan dat een distributieketting tenminste 150.000 km moet kunnen halen, kan de drie maanden later uitgevoerde onderhoudsbeurt niet zo'n versneld slijtage proces geven. Dat kan de dealer ook niet concreet hard maken en is technisch gezien ook verre van aannemelijk. Dit is simpel gezegd de bekende stok om de hond te slaan en die wordt dan gretig gehanteerd.
Wanneer het olieverbruik structureel ineens 1 liter op 1500 km is geworden is dat ook buitensporig veel. Eerlijk gezegd kan ik geen relatie aanwijzen tussen de nieuwe ketting en ineens dit hoge verbruik. Er is géén uitwendige lekkage en is het dus vermoedelijk puur verbruik, en dat is wel een tikkeltje onverklaarbaar. Maar op basis van non-conformiteit vind ik dat de dealer het herstel van de ketting kosteloos moet verrichten en is het hoge olieverbruik, los van wel of geen relatie met deze ingreep, ook non-conform, en zou óók dat herstel niet voor uw rekening mogen zijn. Dus beide gebreken hoeft u bij deze tellerstand niet te verwachten en moet de dealer/importeur over de brug komen.
Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop en zou u ook kunnen overwegen de kwestie voor te leggen aan de geschillencommissie voertuigen.
Deel deze pagina