Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reserveband wijkt af van andere banden

Vraag gesteld door B.J.J. Polman op 8 juli 2021

Op mijn nieuwe Touran zitten banden 205/60 R16. Ik heb op een velg nog een reserveband 205/55 R16; van de oude Touran.
Kan ik die band als reserveband blijven gebruiken?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of u het oude wiel van uw vorige VW Touran als noodwiel kunt gebruiken voor uw huidige Touran.

Wanneer ik kijk naar de velgspecificaties is er alleen een klein verschil in de ET-waarde maar is dat voor een reservewiel geen bezwaar. Het verschil in bandenmaat maakt dit noodwiel wel in afrolomtrek ruim 3% kleiner. Op zich ook niet bezwaarlijk want thuiskomertjes zijn vaak nóg nadrukkelijker kleiner. Maar daarvoor geldt wel het advies deze dan bij voorkeur niet als aangedreven wiel te gebruiken.

Dus in dit geval niet op de vooras en desnoods omwisselen met een achterwiel, om op de aangedreven assen twee gelijke wielen te houden. In uw geval zijn die onderlinge maatverschillen niet heel bezwaarlijk in tijd van nood. Maar mocht er een situatie zijn dat u met dit reservewiel toch lange afstanden gaat overbruggen, en ook met hogere snelheden zoals op de snelweg, dan is het voor de aandrijflijn beter dit wiel op de niet aangedreven achteras te plaatsen.

 

Reacties

A. Koning 

Auteur - 9 mei 2024

Helder verhaal!
Toch deze vraag: ik heb vier maal een 205/60 R15 en reserve een 195/55 R15 (voor Volvo 945).
Verschil: bijna +4mm op 504mm, bijna 0,75%. Geen ruim 3%.
Wordt dat te verwaarlozen, voor een 2000km rit of voor een 150km rit?
Ik vrees namelijk dat ik de 205/60 R15 niet makkelijk vind (én deze heb ik al).

Jos

ANWB Expert - 12 mei 2024

Het verschil in afrolomtrek is inderdaad verwaarloosbaar. Maar het betreft wel een band met een andere breedte en hoogte/breedte verhouding. Met één afwijkende bandenmaat eronder zal dat van invloed kunnen zijn op het rij- en weggedrag. In die zin is en blijft wel het advies om op een zo kort mogelijke termijn de auto rondom weer op overeenkomstige banden te krijgen. 2000 km is wat mij betreft dan géén aanbeveling. Wanneer dat 150 km is zie ik geen bezwaar maar in principe geldt; hoe eerder, hoe beter.