Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Autokeuring

Vraag gesteld door H. Mynsbergen op 5 juli 2021

Ik heb in maart 2021 een Citroen C3 uit 2014 gekocht bij een dealer met Bovaggarantie. Op 29 juni jl. ben ik teruggegaan met een krakend geluid bij het remmen.
De monteur vertelde via de receptionist dat de voorremblokken en schijven versleten waren. Ze hebben het gerepareerd en de kosten waren 400 euro. Die hoefde ik niet te betalen door de garantie. Bij aflevering heb ik ruim 500 euro afleverkosten betaald voor een grote beurt en bijkomende kosten. Nu lijkt mij dat die beurt niet gedaan is, anders had de monteur toch die slijtage moeten zien.
Ik heb hierover contact opgenomen met de garage. De vestigingsmanager antwoorde per mail dat de grote beurt wél is gedaan in maart, maar er was nu tijdens het rijden een remblok blijven hangen. En dat is nu onder garantie vervangen. Ik vraag me af of dit wel klopt. Ik kan nergens op internet iets vinden over een remblok dat blijft hangen. En dan ook de remschijf die versleten is.

Mijn vraag is of die grote beurt echt wel gedaan is en ik niet voor niets zoveel afleveringskosten heb betaald. Want een apk hoefde ook niet omdat dat volgend jaar pas aan de beurt is.

Merk: Citroën
Type: C3
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Drie maanden na aanschaf is uw auto retour gegaan naar de verkoper vanwege een bijgeluid aan de remmen. Remblokken en remschijven zijn onder garantie vervangen maar vraagt u zich af of u voor de betaalde afleveringskosten wel de noodzakelijke onderhoudsbeurt heeft gehad.

Die twijfel is begrijpelijk maar kan er ook tussentijds een defect zijn opgetreden met een overmatige slijtage van de remblokken en remschijven als gevolg. De verkoper meldt dat er een remblok is blijven hangen en de rem dus heeft aangelopen. Eenmaal ijzer-op-ijzer levert dat flinke bijgeluiden op en is de remschijf ook onherstelbaar beschadigd. Meestal wordt een aanlopende rem veroorzaakt door een remzuiger in de remklauw die vast gaat zitten en minder vaak een individuele vastzittende remblok. Maar de verklaring van de verkoper kan in theorie kloppen, en valt het met terugwerkende kracht feitelijk toch niet aan te tonen dat de beurt destijds met de Franse slag is uitgevoerd.

Ik denk dat de garage om die reden het voordeel van de twijfel dient te krijgen en is gelukkig alles kosteloos vervangen. Wellicht dat u de voorremmen nog wel wat aandacht kunt geven door af en toe na een rit uw hand op de velg te houden. Wanneer één wiel duidelijk veel heter aanvoelt zal de rem vermoedelijk weer aanlopen. Dan moet er toch méér aan de hand zijn dan alleen een vastzittend remblok. Maar hopelijk is de ingreep effectief geweest en rijdt u feitelijk nu met volledig nieuwe voorremmen.