Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Startprobleem nieuwe auto

Vraag gesteld door J. van der Leeden op 17 juni 2021

Rijdt niet veel in een auto. (vorige 17.000 km in 7 jaar) Nu nieuwe Mazda3 gekocht (waarde 36.000) met hoop software erin pffff. Na vijf dagen stilstand probleempje met starten (6e keer gelukte het , net voordat ik wilde bellen) Bij dealer dit verteld: klopte inderdaad niet volgens hen. Maar zij adviseerde mij, omdat ik hem niet veel gebruik per 14 dagen wat langer te rijden? Komt voort uit millieu-eisen met accu's? ander voorstel was (heb ik direct afgewezen) om knopje te maken onder motorkap naar accu, om deze uit te zetten??) Vind het een gek verhaal, maar daar ik niet technisch ben kan men mij alles wijs maken. ik zelf denk , moet er dan geen sterkere accu in? Of is er iets aan de hand? De dealer zou intern overleggen en neemt nog contact op. Wat is julie advies?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Met uw vorige auto heeft u in 7 jaar tijd 17.000 km gereden. Uw nieuwe Mazda 3 heeft u onlangs bij het starten bijna in de steek gelaten. De dealer adviseert u ééns in de 14 dagen wat langer te rijden en relateert dit ook aan een milieutechnische reden.

En feitelijk klopt het ook wel dat onder druk van emissie reductie er technische slimmigheidjes worden toegepast om alle kleine beetjes te laten helpen. In zekere zin speelt dit ook bij u een rol maar uw buitensporig summiere gebruik speelt in dit geval wel een zeer bepalende factor. Uw gemiddelde jaarkilometrage de afgelopen 7 jaar was zo'n 2.500 km/j. Dat zijn in totaal zo'n 4 tankbeurten en wil ik maar benadrukken dat u verre van een gemiddelde gebruiker bent. En wellicht zal uw dealer u in een later stadium nog gaan verklaren dat een auto wordt ontwikkeld op basis van regelmatig gebruik. Uw gebruik is zodanig dat de accu als het ware uitgeput raakt. Er gaat feitelijk meer uit en krijgt de dynamo té weinig gelegenheid om dat tot een zeker niveau weer aan te vullen. En de moderne auto in ruste heeft ook nog tal van slapende gebruikers die alert gehouden moeten worden door diezelfde accu. De gemiddelde Nederlandse particulier rijdt 15.000-17.000 kilometer op jaarbasis en zal hier niet snel tegenaan lopen. Maar autobezitters die wat dat betreft diep in die ondergrens zitten komen daardoor wel met dit soort bijverschijnselen te zitten. Een accu met méér capaciteit houdt het weliswaar wel wat langer vol maar moet ook wel de gelegenheid krijgen voldoende geladen te worden.

Soms kan en aangesloten druppelader de oplossing zijn maar geparkeerd aan de stoeprand lijkt me dat geen haalbare optie. Dan blijft het algehele advies om tenminste ééns per 14 dagen 20-30 minuten te rijden. Het is per definitie voor een auto wenselijk regelmatig in beweging te komen, niet alleen om de accu in conditie te houden maar ook voor bewegende delen als remmen en banden. Misschien dat de dealer nog iets kan aandragen maar ik vrees dat regelmatig gebruik toch het devies zal zijn.