Meterkast vernieuwen, voorbereiden voor E-car opladen
Vraag gesteld door op 17 mei 2021
Ik ga mijn meterkast aanpassen van 1 naar 3-fasen met voldoende modules om een E-car te laden. Vraag 1. Heeft het installeren van een krachtgroep voordelen, om sneller te kunnen laden? bv naar 22 kW?
(meerkosten krachtgroep nu Euro 150)
Vraag 2. Als ik accu van de auto wil gebruiken bi-directioneel(V2G), moet ik nu aanpassingen doen aan mijn nieuwe meterkast?
Antwoord van Harm
ANWB ExpertOp zich heeft u met 3 fase krachtstroom meer mogelijkheden. De vraag is of het nodig is en of u het de kosten waard vindt.
Behalve de aansluitkosten (met € 150 te overzien) betaalt u, afhankelijk van de tarievenstructuur van uw leverancier, ook maandelijks een bedrag extra. Een vastrechtbedrag, want voor de afgenomen stroom maakt het niet uit. Het bedrag verschilt per aanbieder maar dit is geen paar Euro per maand.
Daarmee krijgt u wel de mogelijkheid om sneller te laden dan de gebruikelijke 3,7 of 7,4 KW. Veel boordladers gebruiken 11 KW en dan gaat het laden sneller. Bij 22 KW is dat natuurlijk nog sneller, maar lang niet alle auto's kunnen dat. Wellicht een volgende elektrische auto wel, dus het is ook een beetje in de toekomst kijken, voor uw eigen gebruik of voor een eventuele volgende huiseigenaar.
Voor bi-directioneel laden gaat er niet alleen stroom naar de auto, maar ook van de auto naar de meterkast, zodat optimaal gebruik is te maken van stoom uit eigen opbrengst uit bijvoorbeeld zonnepanelen. De meterkast moet dat inderdaad wel aankunnen net zoals deze de stroom van de zonnepanelen ergens moet laten. En dan liefst zo gunstig mogelijk qua tarief, dus bij voorkeur voor eigen gebruik. Er zal dus een sturing in moeten worden gebouwd wanneer de stroom precies uit de auto terug moet komen en of deze dan direct zelf wordt gebruikt of teruggeleverd aan de energieleverancier omdat er een overschot is.
Deel deze pagina