Servicebeurt na 2 jaar
Vraag gesteld door W. Thieme Groen op 19 april 2021
In nov. 2020 heb ik geïmporteerde Tiguan Allspace gekocht uit 2019. De auto had toen 9300 km gereden. De auto zou nagekeken zijn en ik heb verlengde fabrieksgarantie. Nu geeft de auto aan dat hij over 6 dagen of 15600 km inspectie behoeft. De auto heeft nu 14500 km gelopen. Navraag bij de dealer waar ik de auto heb gekocht blijkt dat de leeftijd van de auto: 2 jaar de service aangeeft. Een service beurt zou al gauw 3 a 400 Euro zijn. De auto geeft aan dat de olie pas over 22600 km vervangen moet worden...
Vraag: wat houdt de inspectie in als de auto 2 jaar is en nog geen 15000 km heeft gelopen? Als ik deze inspectie niet laat uitvoeren verlies ik dan de (verlengde) fabrieksgarantie?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertIn november 2020 kocht u een VW Tiguan Allspace. Echter zo'n 5000 kilometer later krijgt u een melding van een uit te voeren servicebeurt. Kosten rond de 300-400 euro.
Een vuistregel is dat een afgeleverde auto binnen een termijn van 10.000 km niet voor noodzakelijk onderhoud in aanmerking zou hoeven te komen. Dus wanneer de auto daadwerkelijk afleveringsklaar gemaakt zou zijn en u de afgelopen maanden zo'n 5.000 km heeft gereden, zou u wat mij betreft de verkoper hierover moeten aanspreken en dient deze servicebeurt kosteloos uitgevoerd te worden. Het klopt dat dit volgens planning nu bij twee jaar moet gebeuren. Maar inhoudelijk betreft het eigenlijk alleen controles zoals de verlichting, ruitenwissers en sproeiers, maar ook controle op lekkages en de staat en conditie van de remmen. De motorolie, ruitensproeier reservoir en koel- en remvloeistof worden hooguit bijgevuld wanneer onder peil. De totale tijd die daarvoor is gereserveerd komt ongeveer neer op drie kwartier. Dus het genoemde bedrag lijkt me rijkelijk hoog en denk ik oprecht dat u met terugwerkende kracht deze inspectie feitelijk kosteloos aangeboden moet krijgen. De verversbeurt rond 22.000 km uiteraard niet omdat dit dan inmiddels wel onder het eigen onderhoud valt en voor eigen portemonnee.
Bij het negeren van een voorgeschreven onderhoudsingreep kan dat in je nadeel uitgelegd worden in geval van een garantieklus. Maar het defect kan alléén als garantie afgewezen worden wanneer er een causaal verband is met het niet uitgevoerde onderhoud, en dus voorkomen had kunnen worden. Maar ik denk dat een eerlijk en oprecht gesprek met de verkoper toch snel een redelijke en billijke oplossing moet opleveren. Ik verwacht niet dat men daar veel woorden aan zal vuil maken en deze inspectie gewoon zal uitvoeren. Zo kort na aflevering kan dat nu niet voor uw rekening zijn.
Deel deze pagina