Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Diesel auto kopen en boot trekken

Vraag gesteld door op 27 april 2021

Ik wil graag een 3jr oude Bmw 5serie station kopen. Echter sta ik nu voor de keuze of ik een diesel of een benzine auto neem. Ik rijd al jaren in een 5serie diesel uit 2017 (35,000 km per jaar) en vind dit heerlijk rijden, rustig, geluidarm en goed trekvermogen. Echter zit ik met een aantal zaken 1) milieu zones 2) kan ik een diesel straks (over 4jr) nog verkopen (lees afschrijving) 3) ik heb regelmatig een kleine motor boot of aanhanger achter m’n auto. Makkelijk te trekken met een diesel, maar is dat ook zo voor een benzine auto. Het liefs koop ik weer een diesel, maar maak me zorgen over bovenstaande punten. Kunt u me helpen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U rijdt naar tevredenheid zo'n 35.000 km op jaarbasis met een BMW 5-Serie. U overweegt nu een drie jaar jonge 5-Serie aan te schaffen, bij voorkeur tóch weer diesel. U vraagt of dat verstandig is m.b.t. de afschrijving over 4 gebruiksjaren en eventuele opgeworpen milieuzones.

Het is lastig om een vooruitziende blik in de toekomst te werpen maar overweegt u een jonge gebruikte diesel, dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is. Met een 5-serie van dat bouwjaar zit u met emissieklasse 6 voorlopig wel ruimschoots aan de goede kant van de streep en achten we de kans geraakt te worden door milieuzonering dan het kleinst.

Verder schetst u inderdaad de typerende rust, trekkracht en rijcomfort van een diesel die onder de kap van een 5-serie nóg nadrukkelijker tot z'n recht komt. Maar dan is de vervolgvraag of u ondanks uw jaarkilometrage toch na 4 gebruiksjaren met een benzine auto goedkoper uit bent en u voor het bovengenoemde dieselgenot een flinke prijs moet betalen.

Zoals gezegd wordt het lastig een realistisch beeld te vormen hoe de dieselmarkt er dan uitziet, maar de vrije val van diesels is uiteraard op de tweedehands markt al lang geleden ingezet. Een bijkomend voordeel is echter wel daardoor de gunstiger aanschafprijs en moet je voor een vergelijkbare benzine variant in verhouding vaak meer aftikken. Echter wanneer ik uitga van een gelijkwaarde aanschafprijs van een diesel én benzine kandidaat, met nagenoeg een overeenkomstige kilometrage, dan is de huidige stand van zaken dat u na 4 gebruiksjaren en 140.000 gereden kilometers tóch een fractie goedkoper uit bent met een diesel. Dat scheelt wellicht maar 'n cent per kilometer en kan de vlag er over 4 jaar altijd weer anders bijhangen. Maar mijn voorspelling is dat de onderlinge verschillen in kilometerkosten u niet veel rijker of armer zullen maken. En met die wetenschap zou u verantwoord en weloverwogen toch voor de door u zo beminde diesel versie kunnen kiezen.

Zie voor een goede kostenvergelijking ons Autokostenprogramma