Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is er nog maar één auto met een automatische noodremfunctie? (Audi A6)

Vraag gesteld door jefvrie op 11 oktober 2015

Op deze pagina:
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2015/september/uitleg-nieuwe-hulpsystemen
zag ik bij uitleg iets staan over activering van de autoremmen bij (dreigende botsing met) voetgangers en bij een te kleine afstand van voorliggers (waarschijnlijk in verhouding tot snelheid).
Hoe werkt dit precies en wat zijn de ontwikkelingen ?
Vooral voetgangers veiligheid lijkt mij met een noodremfunctie gediend.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De genoemde noodremfunctie is op meerder modellen (optioneel) beschikbaar en is verkrijgbaar in twee varianten.

De uitleg van de AEB City en de AEB Interurban vindt u op de website van Euro NCAP die uiteraard de botsveiligheid maar ook het het functioneren van dergelijke veiligheidssystemen test. Verder kunt u op dezelfde website specifiek zoeken welke auto's over dit veiligheidssysteem beschikken.



***

Reactie van jefvrie:

Volgens deze Euroncap site beschikken sinds 2015 de volgende auto's over een
AEB functie:
Audi Q7
Skoda Superb
Toyota Avensis
Volvo XC90
Maar dit betreft een functie (Automatic Emergency Brake) die kop-staart botsingen (en whiplashes) moet voorkomen.
Het aanrijden van voetgangers of fietsers wordt nog niet genoemd !



***

Reactie van Jos van der Drift:

Niet alle auto's hebben de AEB functie in combinatie met voetganger en fietser aanrijding bescherming. De nieuw Audi A4 en Q7 (pre sense city) zijn daar wel mee voorzien. BMW beschikt over het z.g.n. Pedestrian Warning met City Brake Activation op vooralsnog voor de 2 Serie Active Tourer, de Mini Cooper (optioneel) en de I3. Het lijkt er op dat de X3 dit inmiddels ook aan boord heeft.

Meerdere merken volgen ongetwijfeld.



***

Reactie van jefvrie:

Bedankt voor deze informatieve bijdrage.
Die Pedestrian Warning met City Break Activation lijkt mij een zeer goede ontwikkeling.
Er worden nog steeds veel voetgangers doodgereden of blijvend gehandicapt door een aanrijding. Cijfers heb ik niet maar het zijn vast tientallen p.j.
De reactietijd om te remmen voor een voetganger, langs de weg of overstekend, is vaak te lang (1 seconde ?) en soms reageert de automobilist verkeerd in paniek.
Met wat voor sensoren (IR ?) werkt dit hulpsysteem en hoe (snel) wordt druk in het remsysteem opgebouwd ? En hoe snel wordt de remdruk weer opgeheven ?
Gebeurt dit pas na stilstand van de auto ?



***

Reactie van Jos van der Drift:

BMW beweert dat 20-30 procent van ernstige aanrijdingen binnen de bebouwde kom met kwetsbare verkeersdeelnemers plaatsvindt. Het automatisch ingrijpen zou dat met nog zo'n 10 procent kunnen reduceren.

Een camera in de voet van de binnenspiegel signaleert een potentieel slachtoffer. Tussen de 10 en 60 km/u zal het systeem éérst de berijder waarschuwen en het remsysteem scherp zetten voor een snelle remreactie. Wanneer de bestuurder niet reageert zal het systeem zelf het initiatief nemen en ingrijpen. Details over hoe snel er remdruk wordt opgebouwd kan ik helaas niet vinden maar zal ongetwijfeld ook afhankelijk zijn van de gereden snelheid.

Hopelijk dat het filmpje op Euro NCAP nog nuttige aanvullende info geeft.



***

Reactie van jefvrie:

Dank voor actuele informatie m.b.t. BMW. Om dit soort vreselijke ongevallen
http://nos.nl/artikel/2064822-auto-rijdt-in-op-publiek-in-vs-4-doden.html
te voorkomen, is het zeer wenselijk dat andere fabrikanten BMW hierop gaan beconcurreren. Zou er bijv. onderzoek zijn gedaan naar in paniek gasgeven i.p.v. hard remmen bij dreigende botsingen ?
De (PIR ?) sensor van BMW 'kijkt' vanuit de binnenspiegel naar voren en waarschuwt de automobilist of grijpt zelfstandig in door te remmen tot stilstand.
"De functie automatisch remmen van het systeem treedt pas in werking als de voetganger al niet meer kan worden ontweken"
Het filmpje (tabblad Veiligheidsvoordeel) laat dit mooi zien. Eén of meer bewegings- / infrarood sensor(en) in de bumper zou wellicht nog beter werken.