Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rekening bedrag € 1000,- hoger als bij afspraak zonder te overleggen met onsg

Vraag gesteld door DinySpencer op 17 mei 2018

Geachte heer/mevrouw, op 27 maart j.l. hebben wij onze Fiat Ducato Dethleffsbouwjaar 1989 afgegeven aan Camper en Caravancenter Cor v.d.Oever in Herpen voor Apk keuring , olie verversen en nakijken waarom Turbo lampje soms rood brand. We zouden op 28 maart camper ophalen. Na 2 weken niets gehoord te hebben namen wij zelf telefonisch contact met hen op. Er werd aangegeven dat ze nog mt de camper bezig waren maar verwachting was de week daarna klaar. Omdat wij in de 3e week nog gee reactie ontvingen hebben wij weer gebeld enkele malen. Er werd op gereageerd dat of turbo onderdelen gereviseerd moest worden met 2 jr. Garantie op onderdelen met een prijs van € 575,- of nieuwe turbo en daar kwam ongeveer € 200,- boven op €575,-.ook met 2 jr. Garantie. Wij kozen voor een gereviseerde turbo. Onderdelen zou besteld moetenen verwachting was aan het einde van die week klaar. Na 1 week wederom geen reactie belden wij weer. Zoals alle voorgaande keren zouden terug gebeld worden en weer afgescheept. Daarna weer gebeld einde van die week omdat wij hen toch gelegenheid wilde bieden om de turbo te maken en te laten reageren. Weer niets. Wij hebben weer terug gebeld en aangegeven dat wij teleurgesteld waren in de communicatie en dat wij niet netjes over de gang van zaken op de hoogte werden gehouden en dat wij steeds er achter aan moesten en dan nog was regelmatig de monteur of in gesprek of bezig en zou elke keer terug bellen. Ook dat het vele malen langer duurde dan wij verwacht hadden en dat niemand ons dit van te voren had gemeld of overlegd of wij zo lang de camper konden missen. Voor hetzelfde geldt hadden wij een vakantie geboekt en betaald en dit met kosten moeten annulering. Ook gavenwij aandatwij weten dat wij niet de enige zijn maar enig overleg netjes zou zijn geweest. Reactie van monteur was dat hij het begreep maar dat ze wachten op de koerier met onderdelen. Verwachting werd weer verteld aan van die week zou camper klaar zijn. Na 1 week weer niets gehoord weer gebeld en monteur was druk bezig. We zouden terug gebeld worden. Wederom niet. Dag erna ( inmiddels 25 april j.l. weer gebeld en monteur was druk bezig wel aanwezig en zou einde van de ochtend op terug bellen. Dat gebeurde niet. Wederom hebben wij op diezelfde dag gebeld rond 15.00 uur en camper bedrijf zei datde monteur al naar huis was en dat wij die middag sms zouden ontvangen waneer camper klaar was. Inderdaad kregen wij iets later sms dat camper klaar was zonder vermelding van de totale kosten. Wederom hebben wij rond 16.00 uur gebeld dat wij graag de totale prijs wilden weten zodat wij wisten hoeveel wij moesten afrekenen. Onze moed zakte in de schoenen omdat wij rond 16.30 uur sms ontvingen dat het totale bedrag € 1404,39 was. Wij zijn hier in niet gekend overeen eventuele meerprijs boven op de € 575,-. Behalve de keuring is er alleen 1 dimlicht, groot licht hersteld €6,82 Apk keuring € 41,32 , olie vervangen €49,60 , oliefilter €12,54 turbo € 537,19 , zekering € 1,74 subtotaal €649,21 EN € 511,44 aan ARBEIDSLOON berekend. Btw hoog €243,74 Totale bedrag € 1404,39. Tevens is pas op 25 april de camper gekeurd met keuringsrapporten afmelding aan RDW.
Bij het ophalen om 17.00 uur van de camper vertelden dat wij heel verbaasd waren dat het zo lang had geduurd en dat wijzo vaak hadden gebeld. Degene die afrekende aan de kassa zou monteur erbij roepen. Deze kwam erbij ( andere monteur dan chef werkplaats waar wij contact mee hadden gehad ) en liet gelijk 2 fotos op mobiel zien omdat de moeren zo vast hadden gezeten. Daarom had het zo lang geduurd. Wij vonden het allemaal dubieus over komen omdat niemabd had ons dit gemeld dat hetdaarom zo lang duurde. Je neemt aan dat een proffesioneel bedrijf daar apparatuur voor heeft om vaste moeren te kunnen losdraaien. Als klant neem je aandat ze technisch onderlegd zijn. Ook zei monteur dat ze hadden 18 uur aan camper gewerkt en maar 10 urur hadden berekend. Helaas zijn wij als klant niet in mogelijkheid om te controleren wat er onder de kap gebeurt en kun je niet de hand erop leggen wat de monteur doet. Moeilijk controleerbaar en kun je haast niet op je strepen staan. Dit weet de garage. Wij zijn er ziek van en wisten niet beter dande ANWB dit voor te leggen of factuur marktconform is en wat zo iets zou kunnen kosten. Garage was niet heel netjes, werden niet op de hoogte gehouden t.b.v. de tijd die er mee gemoeid is en dat de prijs ( of meerprijs ) hoger was dan afgesproken. Wat kunnen wij hiermee? Wat is uw vakkundig oordeel over deze situatie?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt uw camper naar Caravancenter Cor v.d. Oever gebracht. Daar zouden enkele werkzaamheden uitgevoerd worden. Naast dat het volgens u te lang duurde voordat u de camper kon ophalen blijkt dat de rekening ook veel hoger is dan afgesproken. De garage heeft u niet op de hoogte gebracht van de hogere rekening. U wilt weten wat u hiermee moet doen.

Als u de camper naar de garage brengt heeft u de mogelijkheid om voor aanvang van de werkzaamheden afspraken te maken over de uit te voeren werkzaamheden. Ook kunt u een prijsopgave laten maken. Als de garage dan vervolgens niet-afgesproken werkzaamheden tegenkomt of ziet dat de rekening hoger uitkomt dan de gemaakte prijsopgave zal de garage eerst met u contact moeten opnemen om hiervoor toestemming te vragen.

Zonder duidelijke afspraken vooraf is het lastig om iets tegen de rekening te ondernemen. U zult dan in ieder geval moeten aantonen dat de garage iets heeft gedaan waar duidelijk geen toestemming voor was. Indien u dat niet kunt aantonen is de kans klein dat u met succes het lagere reparatiebedrag mag betalen.

Voor aanvullende informatie kunt u lezen op onze pagina over reparatie en onderhoud.



***

Reactie van Simon le Bon:

Dat de camper 'pas' 25 april (binnen 4 weken) gekeurd is, lijkt mij logisch. Een onderdeel van de APK is de roetmeting. Zonder turbo (ik zou zelf nooit voor een revisie-turbo kiezen bij een prijsverschil van € 200,-) is dit niet goed uit te voeren.

U kunt in het vervolg beter KORTE en bondige e-mails sturen, dan is de kans dat uw vragen beantwoord worden hoger en heeft u tevens iets om op terug te vallen in geval van discussie. Stel per e-mail de vraag wat de duur van de garantie is. Houd het aantal e-mails beperkt en ga niet de volgende dag weer een e-mail sturen, niemand houdt van stalkers. Wacht een paar dagen en stuur een e-mail met het bericht of men de vorige e-mail heeft ontvangen.

Let er wel op dat u echt korte, concrete e-mails stuurt en niet een lange ondoordringbare tekst zoals u hier geplaatst heeft (voorkom discussie via e-mail, wissel alleen informatie uit). Gebruik de enter toets om af en toe een lege regel tussen te voegen, dat bevordert de leesbaarheid. En houd de toon vriendelijk maar zakelijk.

Als ik het zo lees, is de garage sowieso meer dan een uur bezig geweest u telefonisch te woord te staan, zonde van de tijd en beide partijen raken onnodig geïrriteerd. Met een persoonlijk bezoek "Ik was toevallig in de buurt en vroeg me af hoe het met de camper stond.." "We wilden namelijk rond 20 april op vakantie gaan" bereik je vaak meer dan met telefoontjes.