Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ad-blue gebruik in dieselpersonenauto's

Vraag gesteld door Chriels op 7 september 2017

Goedenavond, Ik lees de laatste tijd over tests van auto's met ad-blue om NOX-uitstoot te verlagen. Enkele vragen: hoe betrouwbaar is ad-blue gebruik? Hoeveel vermindering in praktijk levert het werkelijk op van de NOX-uitstoot? Zijn er of komen er mogelijkheden om achteraf een Ad-blue systeem in je dieselauto te laten bouwen? Zo ja, wat kost dat? alvast dank,

Luc Steenwinkel

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over AdBlue.

AdBlue zorgt er voor dat schadelijke NOx in de diesel uitlaatgassen wordt omgezet in onschadelijke stikstof en waterdamp, met als gevolg een duidelijk afname van stikstofoxiden (NOx) ter verbetering van de luchtkwaliteit. AdBlue auto's voldoen aan de nieuwe Euro 6-emissienorm, die voor personenwagens in september 2014 van kracht is gegaan. AdBlue dient weer bijgevuld te worden, vaak in combinatie met een onderhousbeurt maar óók wel tussentijds. Een lampje op het dashboard geeft dat ook aan en kan er niet verder worden gereden wanneer het reservoir leeg is.

Hoeveel NOx reductie AdBlue oplevert kan ik zo niet zeggen maar ongveer 80 procent van alle stikstof wordt onschadelijk gemaakt. Hoeveel dat in de praktijk is durf ik zo niet te zeggen omdat het gebruik en de omstandigeheden belangrijke factoren zijn.

Een auto achteraf aanpassen en geschikt maken voor AdBlue is niet mogelijk. De auto is er feitelijk op ontworpen en dat vraagt onmogelijke aanpassingen. Klachten op een enkel incident na horen we er feitelijk niet over. Maar Euro 6 bestaat nog relatief kort dus de tijd zal het leren. De berijder moet wel allert zijn op bijvullen. En een voorraadje AdBlue gaat vrij hard bij de moderne diesel die heel nadrukkelijk aan NOx reductie doet.