Aankoop VW golf tsi 122 pk comfortline

Vraag gesteld door Didemm op 02 juni 2017

Goedendag beste expert, Ik ben in onderhandeling met een garagehouder over een Vw golf uit 6-2009, tsi comfortline, winterpakket pdc. Om te zien is het een hele mooie auto, ingevoerd uit Duitsland, 89000 km. Ik hoor van kennissen dat deze auto waarschijnlijk geen distributietiem maat ketting moet hebben en dat dit een vrij hoge uitgaaf is als deze vervangen moet worden, en dat dit bouwjaar sowieso een vrij veel mankementen vertonende auto is. Mijn vraag, klopt dit? Gaat deze ketting altijd kapot en moet het vervangen worden of kun je het ook treffen? Als ik een aankoopkeuring laat uitvoeren, kan er dan het nodige naar voren komen zodat ik een verstandige keuze kan maken voor de koop. Of raadt u dit bouwjaar af? Bij voorbaat dank voor het advies. Met vriendelijke groet, Didemm

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U bent in de markt voor een Golf VI.

Over de problemen met de distributieketting van TSI-motoren hebben wij eerder gepubliceerd. Het gaat in Nederland volgens een woordvoerder van Pon voornamelijk om 1.2-TSI motoren die zijn gebouwd vanaf 2010. Dit model van 2009 valt daar dus niet onder.

De Golf 6 deelt niet alleen veel componenten met de Golf 5, maar ook met andere Volkswagens. Daardoor komen ook diverse mankementen overeen. De T(F)SI-motoren hebben problemen met de coating van cilinders en/of zuigers en dat leidt soms vroegtijdig tot ernstige motorschade. Een hoog olieverbruik wordt bij de TSI-motor vaak gemeld.

Bij de Golf zijn bijgeluiden uit de achterremmen bekend, dat is geen reden tot paniek. De achterbanden ‘cuppen’ snel, wat veel bijgeluiden veroorzaakt. De in de tank gemonteerde brandstofpomp gaat wel eens stuk. Vervang niet de hele tank, maar repareer de pomp. De homokineten in de aandrijfassen maken ook vaker lawaai dan gebruikelijk. De remlichtschakelaar gaat vaker dan gemiddeld kapot.



***

Reactie van zidanes:

Omdat ik geen nieuwe vraag kan stellen door een storing doet ik het even via een reactie.....