Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vraag over een auto op LPG G3

Vraag gesteld door Harry van Duffelen op 25 februari 2016

Ik heb interesse in een Opel Antara uit 2007 met 169.000 km met LPG G3, wat voor risico's brengt dit met zich mee? Het is een 3.2 V6 automaat. Ik ben niet echt bang voor de kilometers maar wat zouden wel problemen kunnen zijn/worden?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de risico's zijn van een Opel Antara op LPG.

Eigenlijk niet anders dan wat voor elke auto op LPG geldt. Je hebt nooit de garantie dat een van oorsprong benzineauto storingsvrij een LPG installatie accepteert. De moderne benzine auto heeft zo veel elektronica aan boord ten behoeve van emissie en motorische prestaties, dat een achteraf gemonteerde LPG installatie ineens een vervelende stoorzender kan worden.

De kilometerstand is zeker niet verontrustend hoog voor een flinke zes cilinder. Ook hier zorgt LPG wel voor een verhoogd risico. Vanaf zo'n 150.000 km kan vanwege de zwaardere belasting van de cilinderkop weleens een noodzakelijke kleprevisie aan de orde zijn. Een klusje dat moeiteloos een paar duizend euro kan gaan kosten en je ondanks de lage LPG prijs noot meer terug gaat verdienen.

Een benzine auto zoals ook zodanig door de fabrikant tot in detail bedacht, zal het wat duurzaamheid en betrouwbaarheid wat mij betreft winnen van een achteraf van LPG voorzien exemplaar. Wanneer u toch overweegt voor deze auto te kiezen, is al eerst een uitgebreide proefrit noodzakelijk. Let er vooral op of de auto goed rijdt op LPG én benzine, en of er geen onbedoelde storings- en andere indicatielampjes gaan branden. Verder is het advies als stok-achter-de-deur te kiezen voor een auto met 6 maanden Bovag garantie. Veel LPG auto's worden nog weleens van de hand gedaan wanneer er kostbare gebreken zich gaan aandienen.