ruilmotor of motor repareren

Vraag gesteld door Volvo V90 ruilmotor op 19 oktober 2017

Geachte expert, ik rij sinds 4 jaar in een Volvo V90 uit 1997 (3 ltr. motor, 223.000 km). Nadat vorige week het lambdasonde lampje ging branden en later bij een stationairtoerental ook het oliedruk lampje aan/uit ging ben ik met die auto naar de garage gegaan. Hier constateerde men dat de compressie in cyl. 4 en 5 aanzienlijk te laag was en (via een camera) dat er een aantasting te zien was op die betreffende zuigers en (moeilijk dit goed te zien) op de beide cylinderwanden. De motor loopt onregelmatig, cyl 4 en 5 zouden niet "mee doen". Na enig ondezoek in die garage was het advies de motor te vervangen door een ruilmotor. Een identieke motor is nog niet zo eenvoudig te krijgen. Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500. Wat is uw advies? Is het een alternatief de cylinderwanden en de zuigers van die cylinders te vervangen? Kunnen we telefonisch overleg hebben op 0653393180?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Geachte Jos van der Drift, over de oorzaak is nog niets bekend. Ik heb deze auto zo'n 4 jaar en heb er zonder problemen 100.000 km mee gereden. Nooit echte problemen gehad maar in het voorjaar van dit jaar wel met het plotseling stilvallen van de motor (zie de betreffende Wegenwachtrapporten (kenteken 1-SJT-35). Daarna is een aantal relais vervangen (van de branstofpomp, de nokkenas, de krukas) en leek het probleem verholpen. Maanden daarna probleemloos gereden. Totdat afgelopen week het lambdasonde lampje ging branden en bij (te) laag stationair toerental ook het oliedruklampje zo nu en dan.
De auto is gekocht en in onderhoud bij Schmidt in Gemert, een erkend en bekend bedrijf in de branche van klassieke Volvo's. Schmidt wil de motor uit elkaar halen om achter de oorzaak te komen. Ook zij zitten met de handen in het haar. Met dit type motor hebben ook zij dit nog nooit meegemaakt. Ik zou het liefst even telefonisch overleg voeren met U. Mijn nummer is 0653393180



***

Reactie van Jos van der Drift:

U vraagt of het verstandig is de motor van uw Volvo te laten reviseren of vervangen.

Ik denk dat het in dit stadium vooral belangrijk is te weten waaróm de zuigers en cilinderwanden ernstig beschadigd zijn. Wellicht zijn de beschadigde zuigers en cilinderwand ''slechts'' gevolgschade en is het minstens zo belangrijk te weten wat de bron is voor deze schade. Deze info is belangrijk om vast te kunnen stellen of revisie wel haalbaar en verstandig is.

De vraag is ook of de cilinderwanden niet zodanig beschadigd zijn waardoor revisie per defintie niet meer haalbaar is. Maar de voornaamste vraag is dus waardoor deze twee cilinders zó beschadigd zijn. Het zou kunnen dat de garage daarom een een ruilmotor aandraagt als beste optie. Het achterhalen van de oorzaak bij de huidige motor is immers natuurlijk ook weer tijdrovende en kostbare ingreep en is de keuze voor een andere motor het zekere voor het onzekere.

Helaas is telefonische consult niet meer mogelijk maar kunt u via deze weg altijd uw vervolgvragen stellen.



***

Reactie van Volvo V90 ruilmotor:

Wat de oorzaak is van het vastlopen is nu nog niet te achterhalen, de motor moet gedeeltelijk uit elkaar. In overleg met de garage is nu afgesproken dat er een vervangende ruilmotor (ca. 150k km gelopen) in mijn auto wordt geplaatst. Nieuwe zijn niet meer te krijgen. Kosten andere motor en inbouw: ca € 4.000, garantie 10.000 km en/of een jaar.
Waar moet ik op letten. Is het zinvol eea na inbouw te laten testen, bij de ANWB, bij een gerenomeerde Volvo-dealer? Anderadvies?