Peilstok blijft droog na bijvullen olie

Vraag gesteld door Patrick van t Hooft op 31 oktober 2017

Ik was toe aan het controleren van het oliepeil (Ford Focus 2007, benzine). Peilstok inderdaad droog, maar ach, nog geen brandend olielampje, dus geen nood. Bijgevuld - maar peilstok blééf droog. Nog twee keer bijgevuld (totaal al gauw 1,5 liter)- peilstok nog stééds helemaal droog. Ben daarna maar gestopt met bijvullen om deze vraag te stellen.
Hoe kan dat? Hoe kan het bv. dat er geen waarschuwingslampje is gaan branden? Het lampje is niet kapot, want brandt even als ik start. Hoe laag moet het oliepeil zijn voordat het brandt en het gevaarlijk wordt voor de motor? Ik zie ook nergens olie lekken of zo. Wat klopt hier niet?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het oliepeil van uw Ford Focus.

Ik ga ervan uit dat de peilstok bij de auto hoort. Dat ligt ook voor de hand natuurlijk, maar ik ken het verhaal van een motor die volgegooid is met olie; er zat om één of andere duistere reden een andere, kortere peilstok in de motor.

In uw Ford gaat een kleine vier liter motorolie, de olie in het oliefilter niet meegerekend. Het verschil tussen het minimum en maximum niveau op de peilstok is ongeveer een liter. Blijft er dus een kleine drie liter over in het niet-meetbare gebied.

Het is mogelijk dat het oliepeil zó laag stond, dat er na het bijvullen van anderhalve liter nog niets te zien is op de peilstok.

Deze auto heeft geen waarschuwingslampje voor het oliepeil. Het oliedruklampje gaat pas branden als er geen oliedruk meer gemeten wordt, dus als er helemaal geen olie in de motor zit.

Om er zeker van te zijn dat u geen schade aan de motor veroorzaakt, zou ik de olie in de motor laten aftappen. We weten dan hoeveel olie er in zat. Als de auto een tijd op een minimale hoeveelheid olie heeft gedraaid, mogen we aannemen dat die door hoge temperatuur toch al niet meer van de beste kwaliteit was. Met een verse vulling kan de auto er even tegen, misschien was hij daar al een tijdje aan toe. Ook kunt u het olieverbruik vanaf de 'nulmeting' bijhouden zodat het verbruik duidelijk wordt. Dat levert informatie op die herhaling of kans op fatale motorschade kan voorkomen.



***

Reactie van Patrick van t Hooft:

Dank je wel. Ik heb inmiddels nog wat olie erbij gedaan, en nu is de peilschaal wel 'nat'. Wel verwarrend, dat het olielampje pas brandt als het eigenlijk te laat is. Maar ik zal beter op het peil letten.
De olie was niet zo hele lang geleden nog ververst, trouwens. Dus ik zal het verbruik eens bij gaan houden.