Opel Karl heeft geen borging voor zijn achteruit.

Vraag gesteld door Wilm1 op 15 april 2018

Opel Karl heeft geen borging voor zijn achteruit. Als de auto al in zijn 5 rijdt, kan de versnelling zonder borging in te drukken of omhoog te halen "in" zijn achteruit. "In" staat tussen aanhalingstekens omdat dit theoretische niet mogelijk. Hij geeft dan een hard knassert geluid. De vraag is; is dit niet een verborgen gebrek of iets anders omdat deze mogelijkheid niet gemeld is door de dealer en na hoeveel keer geeft dit grote slijtage op de koppeling met versnellingsbak? Wat kan je hier nog aandoen om dit te voorkomen, een vergissing is en blijft menselijk, vooral als je met meerdere auto's rijdt. Ik maak mij namelijk grote zorgen voor de toekomst voor mij nu nog geen jaar oude auto.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over de bediening van de versnellingsbak van een Opel Karl.

De achteruitversnelling zit bij deze auto 'rechtsachter', naast de 4 en tegenover de 5e versnelling. U meldt dat u de bak per ongeluk in achteruit zou kunnen zetten, als u in een soort reflex van 5 naar 6 wil schakelen, die er dus niet op zit.

Een echte vergrendeling in de vorm van een ontgrendelingsknop ontbreekt bij deze versnellingsbak. Maar he tis niet mogelijk om rechtstraaks vanuit de vijfde versnelling in de tegenoverliggende achteruit te schakelen. Daarvoor moet de pook eerst naar de vrijstand. Pas dan kan in achteruit worden geschakeld.


Deze opmerking cq. klacht hebben wij nog niet vaker gehoord. Misschien staat de klacht op zichzelf: is er iets kapot aan de ingebouwde weerstand in het schakelmechanisme?



***

Reactie van Wilm1:

Beste Erik Jan,

Ik heb de vraag al eens bij de dealer neergelegd, deze heeft gezegd dat het eenmaal zo is. De weerstand is het "tandenpoetsen", je krijgt hem er natuurlijk niet in. De knarsende geluiden zijn verschrikkelijk om te horen, laat staan dat dit hoort en goed is voor de bak en de koppeling. Dat jullie of men deze klacht niet vaker hebt gehoord, kan ik begrijpen omdat ik hem zelf ook maar een keer op een forum heb kunnen lezen. Mogelijk kan er nog iemand anders reageren over hoe het nu verder moet, een auto van ruim 12.000 euro dient toch wel een aantal jaren mee te gaan. Op deze manier heb ik er eigenlijk geen vertrouwen meer in. Mogelijk kan jij iets meer zeggen over waar jij je kennis vandaan heb, dan kan ik het mogelijk ook een stuk beter onderbouwen. Vriendelijke groet Wilm1.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

U zou eens kunnen kijken hoe het bij een andere Opel Karl zit. In het instructieboekje staat niets over een vergrendeling. Het zou jammer zijn als u er geen vertrouwen meer in heeft dat u niet per ongeluk verkeerd schakelt. Verkeerd schakelen is altijd nog de verantwoording van de chauffeur zelf.



***

Reactie van Wilm1:

Beste Erik Jan,

Ik snap dat ik nu een incomplete auto zonder borging heb gekocht. De verkoper heeft al eens eerder tegen mij (helaas na de verkoop pas), dat dit er nu eenmaal niet inzit. De vraag is nu alleen nog even hoe vaak mag en kan je de tanden knarsen? Je krijgt hem zo wie zo niet in zijn achteruit als de wagen op snelheid is. Ik heb het nu zelf 4 keer gehad, mijn vrouw 3 keer en mijn dochter 1 keer, kan dit veel kwaad of kan ik hem beter nu maar weer snel verkopen of inruilen. Het zou niet fijn zijn om na een jaar de versnellingsbak te moeten vervangen. Ik heb een Dawoo Matiz gehad (lijkt op de Opel Karl) en die had al gewoon een goede borging.
Of kunnen wij dit nu als een verborgen gebrek gaan opvatten? Ik heb hem nu bijna 1 jaar, dus als ik nog iets zou willen ondernemen, dan moet is opschieten, toch?
Vriendelijke groet,
Wilm1



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Naar zijn achteruit schakelen tijdens vooruit rijden is niet goed voor de bak. U vraagt hoe vaak u dat nog kan, maar daar moet ik u het antwoord op schuldig blijven. Het is mogelijk dat er iets kapot gaat als er fout geschakeld blijft worden.

Van een gebrek aan de auto zou ik niet kunnen spreken, laat staan van een verborgen gebrek. De aard van uw probleem met de auto is dat u en andere bestuurders van de auto tijdens het rijden per onbedoeld de versnellingsbak in zijn achteruit willen schakelen. Daar kan de leverancier van de auto niet verantwoordelijk voor worden gehouden. Als u iets wilt ondernemen, zoals inruilen, dan is dat voor eigen rekening.