Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Multiriem en poelie versleten

Vraag gesteld door Ericjan op 21 augustus 2015

Mijn Multiriem en poelie ( waterpomp, stuurbekrachtiging etc ) zouden zijn versleten. In de poelie zitten nu groeven en dit zou niet horen. In de riem zitten echter ook aan een kant randen en de andere kant is hij glad. Ik vraag me dus af of die groeven al niet orgineel in de poelie zitten ?
De garage zegt dat dit slijtage is en dat poelie èn mulitiriem vervangen moeten worden; kosten 220 E.
Ik vraag me dus af of dit een reëel verhaal is ? ( Mazda 5 - 2006- 136.000 km)

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Vermoedelijk gaat het om de krukaspoeli die kennelijk mee vervangen moet worden. Het is inderdaad zo dat deze poeli een aantal ribben of groeven heeft in de lengterichting. De multiriem heeft dat aan een zijde óók zodat de ribbels van de snaar mooi aansluiten op de groeven van de poeli. In de meeste gevallen wordt bij een versleten riem slechts de riem vervangen. De aanbeveling om in uw geval de poeli mee te vervangen, heeft vermoedelijk te maken met die ribben of groeven. Vermoedelijk zijn die groeven door gebruikersslijtage nogal scherp geworden en heeft het de neiging wat meer in de snaar te snijden. Om te voorkomen dat er herhaaldelijk vroegtijdig een nieuwe riem op moet of zelfs breekt, is vervanging een verklaarbare aanbeveling. U zou natuurlijk ook aan uw garage naar hún uitleg kunnen vragen maar vermoedelijk is dit het verhaal.