Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Advies inzake milieuzones Duitse steden: diesel met euro 6 of benzine?

Vraag gesteld door Pethawi op 12 juni 2018

Beste ANWB,

Ik kom voor mijn werk met mijn Volvo XC70 uit 2014 (euro5 AWD automaat) regelmatig in de grote steden van Duitsland. Ik overweeg om de auto om te ruilen voor een XC70 met euro6. Gemiddeld rij ik meer dan 40 dkm per jaar en daarom rijd ik (met veel plezier) diesel. Verbruik is gemiddeld 1:13,5. Via publicaties lees ik dat de euro6 norm echter nog onderhevig is aan veranderingen. Wat is uw advies (om toegang te blijven hebben tot de Duiste binnensteden): met dit kilometrage overstappen naar diesel een euro6 of naar benzine?

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt weten of u niet beter op een benzineauto kunt overstappen om toegang tot de Duitse binnensteden te behouden.

Helaas is de wetgeving in Europa niet eenduidig, maar de (oudere) dieselauto wordt vaker geweerd dan een benzineauto van dezelfde leeftijd. Hamburg heeft voor twee straten zelfs een totaalverbod voor alle dieselauto's ingesteld.Of dit symboolpolitiek is of dat dit wordt uitgebreid en er meer steden volgen met een totaalverbod voor diesels is nog niet duidelijk.

De verwachting is dat er telkens een hogere grens voor zal worden aangehouden om voertuigen uit de binnensteden te weren en hoe moderner en schoner uw auto des te langer zou u dan in de binnesteden kunnen blijven rijden. De grens voor benzineauto's ligt bij een veel hogere leeftijd dan voor een dieselauto. Wat dat betreft zou u waarschijnlijk beter op benzine kunnen overstappen.

De kosten spelen ook nog een rol. Het omslagpunt voor een dieselauto t.o.v. een benzineauto is al jaren aan het klimmen en op de kilometerprijs van een Volvo XC70 van twee jaar oud maakt het nog maar 2 ct/km uit, in het voordeel van de dieselversie.

Bij 40.000 km/jr is dat € 800 en daar staat dan tegenover dat de benzineauto met iets hogere kosten naar verwachting langer toegang tot de binnensteden zal houden.