Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roetfilter vervangen? Peugeot 207 1.6HDI

Vraag gesteld door op 22 maart 2021

Sinds 3 jaar rijd ik een Peugeot 207 1.6HDI (109pk) uit 2008. Ik heb sinds de aanschaf zo'n 66 duizend km met de auto gereden waardoor de teller nu op 186.000km staat.

In de afgelopen drie jaar heb ik vijf keer storingen gehad aan het emissiesysteem, die door de wegenwacht meestal te herleiden waren tot het roetfilter / het feit dat de auto er herhaaldelijk niet in slaagt om te regeneren en uiteindelijk dus een storingsmelding geeft en in de noodloop schiet. Resetten van deze storing biedt meestal soelaas.

De storing blijft echter steeds maar terugkomen, ondanks alle tips die ik consequent toepas. Ik rijd nagenoeg alleen maar lange snelwegritten (80km per rit, 2x per werkdag), voer regelmatig op een warme motor het toerental enige tijd flink op, heb speciale vloeistoffen toegevoegd aan de tank en afgelopen zomer is zelfs het complete roetfilter handmatig gereinigd. Sindsdien (10.000km gereden) is het probleem alweer 2x teruggekomen.

Doordat de storing steeds terugkomt en dit helaas niet het enige probleem aan de auto is, is mijn vertrouwen in de wagen flink gedeukt, wat zonde is want het is een fijne auto.

Op internet lees ik dat er een maximale levensduur zit aan roetfilters (150-240.000km, afhankelijk per model). Tegelijkertijd zijn dit sites die vaak een eigen commercieel belang hebben en me dus een reiniging / vervanging aan willen prijzen.

Wat zou uw advies zijn: het roetfilter vervangen, doorrijden ondanks de storingmeldingen of nogmaals laten reinigen?