Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Remschijven en remblokken

Vraag gesteld door H. Budding op 17 maart 2021

Mijn Toyota Aygo van 4 jaar oud met 47000 op de teller moest volgens de Toyota dealer in Ermelo Nieuwe remschijven en remblokken geplaatst vervangen worden. Is dit normaal bij zo'n weinige km stand? Dit was ook al eerder bij mijn Toyota Verso gedaan bij 47000 km. Dit is toch niet normaal.
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Volgens uw Toyota dealer moet bij uw Toyota Aygo na 4 jaar en 47.000 km de remblokken en remschijven vervangen worden. U vraagt of dat wel gebruikelijk is.

Remmen zijn uiteraard aan slijtage onderhevig maar hangt de levensduur van verschillende factoren af. De belangrijkste is uiteraard de rijstijl en gebruiksomstandigheden. Wanneer ik een hele gemiddelde indicatie zou moeten geven dan denk ik dat een setje remblokken het wel tussen de 50.000-60.000 km moeten kunnen volhouden. Ik kan me voorstellen dat de doorsnee Aygo vooral voor stedelijk verkeer gebruikt wordt en het slijtage proces wat sneller verloopt dan een Aygo die veelvuldig op de snelweg zit. Maar wat remblokken betreft is vervanging bij 47.000 km redelijk snel maar niet buitensporig, en maakt de garage ook de inschatting of met de huidige blokken nog veilig de volgende onderhoudsbeurt bereikt kan worden. Dan kan ik het me voorstellen dat nu vervangen wel te verantwoorden is.

Nieuwe remschijven vind ik wel rijkelijk vlug bij deze tellerstand. Je zou daar toch wel minstens het dubbele aan kilometers mee moeten kunnen doen. Met het aankomende setje remblokken verwacht je dat de schijven conditioneel nog goed genoeg zijn om eventueel bij een volgende set nieuwe remblokken wél mee te vervangen. Ik denk dan ook om die reden dat u nadrukkelijk moet vragen wat de motivatie is van uw dealer om nieuwe remschijven te adviseren. Mogelijk zijn de schijven te dun waar volgens Toyota een minimale dikte voor staat van 18 mm en nieuw 20 mm. Met die wetenschap zou zou u kunnen vragen wat dan de gemeten dikte is geweest en of de schijven dan ook écht daadwerkelijk te dun zijn. Dan blijft het vervangen van de remschijven rijkelijk snel maar is het misschien een combinatie van uw gebruik en materiaal keuze. Want óók dat is een factor, dat de ene schijf ook sneller slijt dan de andere.