Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Milieuzones

Vraag gesteld door H. van Wijk op 9 maart 2021

Ik ben er achtergekomen dat bij het leggen van de grens voor diesels in de milieuzones zeer arbitrair zijn. Waarom wordt alleen naar het bouwjaar gekeken en niet wat de feitelijke uitstoot is die bij de RDW bekend is. Er komen diesel bestelauto’s met sticker 4 in Amsterdam die vuiler zijn dan mijn diesel uit 2002.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het beleid met betrekking tot milieuzones.

In uw vraag zit een aanname die niet klopt en die ik graag rechtzet. Voor wat betreft de Nederlandse milieuzones wordt niet gekeken naar bouwjaar maar naar de emissieklasse (Euronorm). Voor de milieuzone in Amsterdam geldt dat dieselauto's met Euro 4 worden toegelaten. Euro 3 en lager wordt binnen de zone geweerd. De Duitse sticker met het cijfer 4 (wordt toegekend aan Euro 3 met gecertificeerd roetfilter tot en met Euro 6) heeft alleen waarde in Duitsland. Een Euro 3 auto met groene sticker gaat in Amsterdam dus een bekeuring opleveren.

De Euronorm geeft een goede indicatie van de uitstoot van een dieselauto en is inderdaad eerlijker dan de grens bij een bepaald bouwjaar trekken.