Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motormanagement

Vraag gesteld door O. Rutten op 24 januari 2021

Ik heb in december 2021 een Citroën Xsara Picasso gekocht. 129.000 was de kilometerstand bij aankoop.

Ik tank vanaf de aankoop tijd superplus 98. Sinds afgelopen zaterdag brandt het lampje van de motormanagement. Komt dat doordat ik superplus benzine ben gaan tanken in plaats van de voorgeschreven super e95? Inmiddels heb ik 3000 km met superplus gereden.

De auto heeft drie weken geleden een grote beurt gehad en de garage heeft achterstallig onderhoud aangepakt. Op mijn verzoek.

Mag ik bij deze nog een andere vraag stellen? Bij de koude start moet ik altijd het gaspedaal intrappen. Soms heel licht, soms helemaal ingetrapt. Dat hoeft maar heel even. Het lijkt wel of de automatische choke niet of slecht werkt. De garage Wilgenlaan heeft het allemaal gecontroleerd en wat elektrische kabels vervangen, maar krijgen het euvel niet opgelost. Ook heb ik een nieuwe sleutel met transponder laten maken. Maar zonder resultaat.

Kent u dit probleem? Zo ja wat zou de oplossingen kunnen zijn? Waar zou ik kunnen zoeken voor het probleem.

Ik hoor het graag.

Dit wil ik nog even kwijt. Ik ben al 30 jaar bij uw organisatie lid. Ik ben de ANWB dankbaar voor wat de ANWB voor mij tot nu toe heeft gedaan.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U kocht recent een Citroen Picasso die soms wat lastig start. U vraagt of dat met de door u getankte E5 euro 98 benzine te maken zou kunnen hebben.

Dat zeker niet. De auto zou er eerder beter dan slechter op moeten starten. Wat dat betreft moet de oorzaak elders gezocht worden. En het gaspedaal beroeren bij de koudstart is per definitie niet nodig of eigenlijk zelfs af te raden. Een automatische choke komt al helemaal niet meer voor in het woordenboek van deze auto. Het zou feitelijk starten en lopen moeten zijn, zonder het gaspedaal te moeten beroeren.

Ik weet geen verdere details van uw auto zoals motortype en bouwjaar. Maar de individuele bobines geven soms bij de C4 wel eens de geest, maar die zitten in een ‘galerij’ en kunnen alleen per vier worden vervangen. Kostbaar geintje! Een kapotte sensor voor de motortemperatuur geeft ook weleens problemen en zou een verklaring kunnen zijn voor het slecht willen starten. Misschien dat het mengsel om die reden minder verrijkt wordt en u het om die reden een ''choke-achtig'' probleem lijkt. Bij de versies met 2,0 liter benzinemotor komt voor dat na een koude start één van de klepstoters niet meedoet, waardoor de motor even op drie cilinders loopt.

Misschien dat u uw garage het bovenstaande nog zou kunnen voorleggen. Anders is het misschien toch een overweging een dealer in te schakelen voor nader onderzoek. Misschien dat daar toch vanwege merk en type ervaring wat eerder de vinger op de goede plek gelegd kan worden.