Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe motor in Peugeot 308 met 39.500km

Vraag gesteld door op 8 december 2020

Graag roep ik jullie expertise in voor de volgende kwestie. Sinds december 2017 ben ik in bezit van een Peugeot 308 SW (PD-502-H). Tot op heden geen serieuze klachten ondervonden bij deze auto. Sinds de aanschaf ook netjes de beurten op tijd bij een Peugeot-garage laten uitvoeren en de garantietermijn verlengd met 2 jaar (tot medio 2021).

Afgelopen vrijdag moest mijn auto naar de garage voor de jaarlijkse beurt (39.500 km op de teller).
Rond het middaguur werd ik gebeld dat er de auto vanwege een terugroepactie uitgelezen was en dat er tevens een 'rumble' ontdekt was in de motor en of ik ermee akkoord ging dat de motor helemaal uitgelezen zou worden (2 uur a 106e per uur). Hiermee ben ik (met tegenzin) akkoord gegaan. Om 15.50 werd ik wederom gebeld met de mededeling dat de auto klaar was en dat ik deze kon ophalen. Owja en dat er een nieuwe motor in moest....Nogmaals voor de duidelijkheid, er staat nog geen 40.000km op de teller.
Toen ik zaterdagochtend de auto ging afhalen waren er geen medewerkers van de werkplaats aanwezig dus heb ik de factuur betaald en mijn auto meegenomen. Verkoper die wel aanwezig was wist verder ook niet wat er gebeurd was.
Bij de factuur zat ook al een order voor een nieuwe (ruil?)motor. Gezien de term en de kosten (circa 3.500,- incl btw) lijkt me dit geen nieuwe motor. Medewerker die ik zojuist telefonisch sprak gaf wel aan dat het een nieuwe motor zou zijn.

Ik ben van mening dat alle kosten gerelateerd aan deze kwestie (motor+montage+reeds gemaakte kosten tijdens de beurt etc) niet voor mijn rekening dienen te komen en dat ik recht heb op een nieuwe motor. Lijkt mij namelijk dat een motor langer mee dient te gaan dan 39.500 km.

Hoe zien jullie dit? Welke stappen dien ik hiervoor te ondernemen? bv formeel bezwaar te maken tegen de vervanging met een 2e hands motor en tegen de factuur aangezien het uitlezen van de motor het gevolg is van een storing vanwege de slechte motor? (factuur heb ik overigens al betaald)

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

Onlangs heeft u uw auto weggebracht voor een grote beurt. Bij deze onderhoudsbeurt heeft de dealergarage met uw toestemming de motor uitgelezen. De dealergarage heeft geconstateerd dat er een nieuwe motor geplaatst zal moeten worden. De motor heeft slechts 39.500 km gelopen en moet nu worden vervangen. De kosten voor deze vervanging zijn begroot op € 3.500,-. U vraagt zich af of er wel een nieuwe motor zal worden geplaatst, gelet op de berekende kosten. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.
Gebrek
Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u als koper niet te verwachten dat de motor na 3 jaar en nog geen 40.000 km vervangen moet worden. Naar mening van onze auto technische experts, is er sprake ven een gebrek in de motor wat u niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig was op het moment dat de auto werd afgeleverd.

Rechten bij non-conformiteit
Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten verhelpen.

Nieuwe motor
Gelet op de kosten voor de ‘nieuwe’ motor lijkt het om een af-fabriek gereviseerd model te gaan. Op grond van de wet heeft u recht op een product wat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. U heeft recht op een duurzame oplossing van het gebrek, maar kunt geen nieuwe motor eisen. Na reparatie of vervanging dient het product te voldoen aan wat u van een 3 jaar oude motor mag verwachten.

Conclusie
Los van een eventuele (verlengde) fabrieksgarantie heeft u grond van de wet recht op kosteloos herstel. U hoefde het gebrek niet te verwachten naar de aard van het gebrek, de kilometrage en bouwjaar van de auto. Er is een gebrekkige motor gebruikt in uw auto en de verkoper behoort dit voor u op te lossen.
Ik raad u aan om het voorgaande aan de verkoper voor te leggen en de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. U zult moeten bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering. Op basis van de beschikbare informatie, voorzie ik daarmee geen problemen.

Gelet op de zeer lage kilometrage zou het de dealer of Peugeot Nederland sieren om naast het kosteloos herstel, excuses aan te bieden voor het ongemak en u een mooie fles wijn en een bos bloemen aan te bieden. Ook zouden zij de kosten voor de diagnose voor hun rekening moeten nemen.
Als u er onderling niet uitkomt, kunt u om bemiddeling vragen bij de Bovag en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (Voertuigen - De Geschillencommissie).
Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit (Klachten na aankoop - ANWB), verwijs ik u graag naar onze website.