Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Betekenis veiligheidsreserve en slijtage in winterbanden test

Vraag gesteld door R.A. Terpstra op 10 december 2020

In de winterbanden test word er bij o.a Hankook gesproken over veiligheidsreserve. Wat houdt dit in?

Verder verstaan jullie onder zeergoed, goed en redelijk bij banden slijtage.
Om hoeveel km gaat dit? Geven jullie deze beoordeling of is dit iets van de fabrikant.

Waarom wordt deze term niet beter uitgelegd op de site?

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

 

U vraagt naar extra toelichting van onze beoordelingen in de bandentests.

De aanwezige veiligheidsreserve van een band wil zeggen wat de band nog extra kan als er al snel (maar nog normaal) mee gereden wordt. Stel je rijdt 130 km/h op de snelweg en je moet ineens het stuur omgooien vanwege de manoeuvre van een andere weggebruiker of vanwege eens schrikreactie omdat er een dier oversteekt. Of je duikt behoorlijk hard een blinde bocht in en die bocht blijkt ineens nog scherper te worden. Als een band dan nog voldoende extra's kan brengen, bovenop wat dus al gevraagd werd, en je uit de netelige situatie kan redden omdat er nog voldoende grip is, dan spreek je van goede veiligheidsreserves. Als de band in dergelijke situaties juist gaat slippen en geen krachten meer op het wegdek over kan brengen dan zijn er juist onvoldoende veiligheidsreserves.

Wij meten de slijtage van de testbanden. Dat doen we in "konvooi" tests, 4 identieke auto's, identiek beladen rijden achter elkaar aan op de openbare weg, in totaal minstens 15.000 km. De totale levensduur wordt via extrapolatie berekend. De positie van iedere auto in het konvooi wijzigt steeds, want na een bocht moet de laatste auto steeds wat harder accelereren om bij te blijven. Er wordt zowel in stadsverkeer als op landelijke wegen als op snelwegen gereden.

Er zijn zeer veel factoren die de slijtage van een band beïnvloeden. Denk hierbij aan de bandenmaat, bandenspanning, wielstanden, de auto (massa, vermogen), rijstijl, rijomstandigheden, weersomstandigheden (banden slijten sneller als het regent) etc, etc. Daarom is het lastig een aantal kilometers te noemen.
Om toch een indruk te geven, de bandenmaat 205/55 R 16 uit de afgelopen winterbandentest hebben wij met een VW Golf getest. Winterbanden die (volgens onze meting) meer tussen de 30.000 en 35.000 km mee kunnen worden als goed beoordeeld. Bij zeer goed heb je het over (ruim) meer dan 40.000 km. Redelijk is de range 25.000 - 30.000 km. Onvoldoende is minder dan 25.000 km.