Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Valt de Nissan Qashqai-1-5-dci-connect-edition 2015 onder emissiecategorie 6d milieuzones

Vraag gesteld door op 25 november 2020

Ik overweeg de aanschaf van bovengenoemde dieselauto. volgens uw toelichting zou emissiecategorie 6d nog met benzine vergelijkbaar schoon zijn. Valt deze auto daar onder en waar vind ik een overzicht van de auto's die daarin vallen. En volgens de verkoper heb ik de eerste 15 jaar geen last van milieuzones met deze auto. klopt dat?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de emissieklasse van een wellicht aan te kopen Nissan Qashqai 1.5. DCI van 2015.

Ik wil benadrukken dat deze van de generatie emissieklasse Euronorm 6 (datum van eerste inschrijving tussen 1-9-2015 en 31-8-2019) is en niet Euronorm 6d (vanaf januari 2020). Het is zélfs nog mogelijk dat de betreffende Qashqai stamt uit de tijd dat deze in aanmerking kwam voor de Euronorm 5. 

Vanaf de zogeheten Euro 6-norm (inwerkingtreding 2015) zit er in de emissienormen voor diesels wel een belangrijke reductie van NOx, maar de praktijk bleek weerbarstiger. De werkelijke NOx- uitstoot van diesels blijkt veel hoger dan verwacht (en zit zomaar een factor 5 tot 10-maal hoger dan de normen) terwijl benzine in de praktijk ver onder de normstelling blijkt te zitten. 

Inmiddels is de wetgeving verder aangescherpt, met ingang van september 2017 is er voor nieuwe auto’s een Euro 6d temp verplicht waarbij de uitstoot ook in de praktijk (RDE voor real driving emissions) getest wordt en maximaal 2,1 maal hoger mag zijn dan de norm op de rollenbank. Het ''temp'' slaat op de tijdelijke conformity factor van 2,1. Per januari 2020 is deze factor aangescherpt en mag in de praktijk maximaal 1,5 maal de norm worden uitgestoten. Op dat moment is dus de euro 6d van kracht (dus zonder temp).

Overweegt u de aanschaf van een gebruikte diesel dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de Euro 6d (v/a 01/2020) of 6d temp (v/a 09/2017) diesel (let daarbij op die 'd temp', dat is echt anders dan 6c of 6b!). De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst. Of dat aldus de verkoper zeker zo'n 15 jaar zal zijn is wel een gewaagde belofte die ik niet durf te bevestigen. Maar met minder dan Euro 6d (temp) gaat u zeker de komende jaren wel beperkingen tegenkomen. Wilt u dat niet, kijk dan naar de generatie diesels vanaf pakweg bouwjaar 2018.