Kogeldruk
Vraag gesteld door op 18 november 2020
Ik wil de ANWB Fietsendrager Touring Flex Plus 2 aanschaffen. Ik heb een VW Polo uit 2010 waarbij volgens het boekje de kogeldruk max 50 kg is. Ik kom, zonder fietsaccu's uit rond de 65 kg totaal.
Ik heb in de antwoorden op de site wel gelezen dat het wettelijk gezien niet mag. Mijn vraag is, kan het technisch gezien wel? Er zal toch ook wel een veiligheidsmarge in acht genomen zijn bij het vaststellen van die 50 kg door de fabrikant? Als de fietsendrager achterop met 2 fietsen geladen is zitten er voorin 2 personen met minimaal hetzelfde gewicht per persoon. Dus de drukverdeling over heel het voertuig is dan toch hetzelfde? Of is dat niet goed beredeneert?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw VW Polo mag maximaal 50 kg hebben op de trekhaakkogel maar all-in zal dat in uw geval op 65 kg uitkomen wanneer u met de e-bikes op pad gaat. U vraagt of daar toch een veiligheidsmarge voor is.
Ik wil vooral éérst benadrukken dat de opgave van de maximum kogeldruk niets zegt over de sterkte van de trekhaak. Die heeft echt geen moeite met het genoemde gewicht. De maximale kogeldruk is vooral bestemd voor een stabiele combinatie auto en caravan/aanhanger. Voor een fietsendrager geldt, op enkele automerken na, géén alternatieve kogeldruk en mag u deze net als bij een aangekoppelde aanhanger niet overschrijden.
U zou wél mogen rijden met een aangekoppelde aanhanger en een maximaal beladen auto, mits de kogeldruk niet boven de 50 kg uitkomt, maar uw omschreven combinatie mag dus niet. Ik begrijp dat dit krom is en niet logisch valt te beredeneren. Vandaar dat er enkele merken zijn die voor sommige modellen wat kogeldrukopgave wél een onderscheid maken, en je voor het gebruik van een fietsendrager wél meer op de kogel mag. Hopelijk dat óók vanwege de almaar oplopende verkoopcijfers van e-bikes meerdere merken dat gaan opnemen wanneer dat ook verantwoord is.
De praktijk leert echter dat het controleren van de kogeldruk niet echt een politieactiviteit is en dat ook vaak onbewust dit soort combinaties de weg op gaan. Het lijkt min of meer gedoogd te worden, wellicht omdat men niet de ervaring heeft dat dit veel onveilige situaties heeft opgeleverd. We benadrukken wel dat het wettelijk niet mag, maar in de praktijk lijkt men er coulant mee om te gaan. Wellicht ook omdat er niet echt een redelijk alternatief is. Tot slot kan een overschreden kogeldruk bij een ongeval wel in uw nadeel geinterpreteerd worden door de verzekeraar. Mits er uiteraard wel een duidelijk aantoonbaar causaal verband is met het ongeval en de te hoge kogeldruk.
Deel deze pagina