Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

VW Golf 1.2 TSI 81 KW koolstofproblemen

Vraag gesteld door op 25 oktober 2020

Ik heb een VW Golf 1.2 TSI, 81 KW, 110 PK (bouwjaar april 2016) op het oog (import uit Duitsland via dealer). Nu lees ik over problemen met afzetting van roet (koolstof) in de inlaat. Is dat bij dit type (nog) aan de orde? Kilometerstand is 66.000. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een VW Golf met een 81kW 1.2 TSI motor uit 2016. U leest verontrustende berichten over een door koolaanslag aangetast inlaatgedeelte van deze motor.

Door vooral te rijden in een laag toerengebied ontstaat inderdaad wel de situatie dat een dergelijke gedownsizede motor zichzelf gaat vervuilen. Het is niet zo dat we dat van deze generatie Golf veelvuldig horen. Het probleem is algeheel bekend maar in de evolutie van deze motoren wel langzamerhand productiematig de kop ingedrukt. Een bijkomend algemeen advies is om niet permanent te kiezen voor het rijden met een zo laag mogelijk toerental, in een zo hoog mogelijke versnelling. Dat is verkeerde zuinigheid en technisch eigenlijk niet slim. De motor moet zo nu en dan ook gewoon een hoger toerental aantikken voor een inwendige schoonmaakbeurt. 

Vandaar dus ook geen negatief aankoopadvies. De enige relevante opmerking die ik nog heb is dat door het longlife onderhoud nog weleens het tussendoor oliepeilen wordt vergeten. Dat blijft de verantwoordelijkheid van de berijder en als frisse olie er pas na 30.000 km weer ingaat kan een motortje best weleens een litertje verbruikt hebben. Maar verder alleen maar een goede en verantwoorde koop wat mij betreft.