Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onkosten

Vraag gesteld door op 27 oktober 2020

Het is meer dan één vraag maar ik hoop dat dat geen belemmering is.

Naar aanleiding van aankoop Ford B-Max bij Ardea uit nov. 2013 die we gekocht hebben in juni 2018 met km 87487 gekocht voor € 12.215,- het volgende.

13-08-2019 kilometerstand 111871 onderhoudsbeurt € 962,-  
In dit bedrag zitten voor de voorwielen twee remschijven en remblokset van € 402,-.
Geen idee hoe lang je kan doen met remblokken maar vraag me af of die bij de verkoop al niet te veel waren versleten. Autogebruik is voor 90% woonwerk verkeer met heel weinig remgebruik.
Graag uw mening.

18-06-2020 kilometerstand 127688 APK
Extra kosten fitting mistachterlicht en lamp vervangen,  mistlampen voor afgesteld, kosten € 139,-.
Is het normaal dat er op deze termijn een fitting vervangen moet worden?

09-10-2020 kilometerstand 131753 onderhoudsbeurt € 380,-
In dit bedrag zitten extra kosten voor:
Derde remlicht vervangen € 133,-
Veerrubbers vernieuwen €  75,-
Is het normaal dat dit op deze termijn vervangen moet worden?

En tot slot krijgen wij op boven staande datum nog een reparatieadvies van € 1.975,- voor het vervangen van het stuurhuis.
Is dit normaal na 7 jaar?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U somt van uw 7 jaar oude Ford B-Max 'n aantal gebreken en onderhoudswerkzaamheden op die na aanschaf in 2018 zijn ontstaan.

Remschijven gaan heel gemiddeld zo'n 100.000 km mee en remblokken gemiddeld de helft daarvan. Dat er bij aflevering bij 87.000 km op de teller sprake is geweest van gevorderde remslijtage lijkt me op zich logisch. De auto was immers gebruikt. Dat er vervolgens een kleine 25.000 km later een dergelijke vervanging moest plaatsvinden, is wat mij betreft niet de conclusie dat de auto met versleten remmen is afgeleverd. 

Het noodzakelijk vervangen van een fitting is niet per definitie een te verwachten gebrek. Dat geldt ook voor een derde remlicht en bepaalde rubbers die aan vervanging toe waren. Maar ik denk dat u dat wel moet plaatsen tegenover de leeftijd en met name ook de kilometrage. Het zijn misschien geen voorspelbare defecten maar denk niet dat u daar de verkoper met terugwerkende kracht nog voor aansprakelijk kunt stellen.

Het stuurhuis is wel duidelijk een component waar u meer duurzaamheid van had mogen verwachten. Wanneer ik denk aan een te verwachten kilometrage dan kom ik uit op minimaal 150.000 km. Met ruim 130.000 km op de teller is het ook weer niet buitensporig vroeg maar u had er duidelijk een langere levensduur van mogen verwachten. Om die reden zou u zeker bij de verkopende dealer kunnen verzoeken of een mogelijkheid is tot coulance. U heeft de auto wel inmiddels al een kleine 2,5 jaar in bezit en denk ik niet dat u de dealer in die zin nog aansprakelijk kunt stellen. Maar misschien dat Ardea desnoods ook via de importeur een coulant voorstel zou kunnen doen wat betreft herstelkosten. 

Zie aanvullend ook ons stappenplan Klachten na aankoop