Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

CVO verklaring

Vraag gesteld door J. Schmits op 26 oktober 2020

Ik heb een geïmporteerde Ford Explorer model 2016 waar in Nederland later een trekhaak is opgezet origineel van Ford. Nu wil ik op mijn kenteken het trekgewicht geregistreerd hebben maar Ford Nederland wil geen cvo verklaring afgeven waar het RDW om vraagt voordat ze de auto gaan keuren. Wat kan ik verder doen om het trekgewicht toch op mijn kenteken te krijgen. De importeur kan geen CVO verklaring afgeven omdat indertijd de auto als verhuisgoed is opgegeven en als ik Ford USA of de exporteur in Amerika bel dan denken ze dat we hier hartstikke gek geworden zijn als ik om een CVO verklaring vraag. Ze verwijzen dan naar de gebruiksaanwijzing waar het instaat.
 

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U heeft een geïmporteerde Ford Explorer waar in Nederland later een originele trekhaak is opgezet. U wilt het trekgewicht op uw kenteken regristreren, maar Ford Nederland wil geen CVO verklaring afgeven waar het RDW om vraagt. U vraagt wat u kunt doen om het trekgewicht toch op uw kenteken te krijgen. 

Iedere auto heeft een soort "geboortebewijs" waarop alle specificaties staan die horen bij de auto. Ook een in Amerika geleverde auto heeft dat, het heet daar alleen anders. Volgens mijn gegevens gebruiken ze daar de term Certificate of Title. Eigenlijk zou zo'n certificaat aan de eerste eigenaar moeten worden overhandigd, maar dat gebeurt zelden. De fabrikant, of importeur van de auto in Nederland, moet wel kunnen helpen met het verstrekken van de gegevens, als die nodig blijken te zijn, zoals in dit geval. de Explorer van dit modeljaar is niet via de gebruikelijke weg naar Nederland gekomen en mogelijk wil Ford Nederland hier niet tussen gaan zitten omdat zij de auto niet zelf hebben geleverd.

Alleen met de gegevens van het CVO, of Certificate of Title, is zeker wat de fabrikant heeft vastgesteld wat er achter deze auto mag en welke instantie dat getest heeft. Daarmee, of met andere documentatie die de fabrikant aandraagt, kan de RDW beslissen of ze dat gewicht overnemen. Als ze de gegevens niet vertrouwen of deze zijn echt niet te achterhalen, dan is er nog een individuele test bij de RDW in Lelystad mogelijk. Daar zijn wel kosten aan verbonden. Deze hangen af van wat er allemaal getest moet worden en wat daar voor nodig is aan apparatuur en uren.

Dan kan worden vastgesteld of de auto met het gewicht dat u zelf aangeeft meerdere malen achter elkaar goed weg kan komen op een 12% helling en of de parkeerrem de combinatie wel houdt. Eigenlijk doen fabrikanten dat niet anders; ze zeggen dat hun auto een bepaald gewicht aan kan en dat wordt dan gestaafd. We zien bij geïmporteerde auto's soms een relatief laag aanhangwagengewicht op het kentekenbewijs. Mogelijk kan er meer, maar dit is dan niet duidelijk geworden en daarom is een gewicht, waar de RDW wel akkoord mee kan gaan, genoteerd.
Ik hoop dat het zo lukt, want zonder trekgewicht op het kentekenbewijs bent u in overtreding met iets achter de auto.