Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trillingen

Vraag gesteld door op 10 oktober 2020

Het is een hele rare situatie. Mijn auto (de hele auto, maar ook het stuur) trilt af en toe als ik meer de 100 km per uur rijd. Ik hoor ook een hard geluid. De trillingen verdwijnen helemaal als ik weer 80 ga rijden. Het kan zijn dat het een keer per maand gebeurt en daarna twee of drie maanden niks meer en daarna ineens weer wel. En soms rij ik een half uur, begint de auto met trillen en over 15 minuten merk ik niks meer van ook als ik meer dan 100 km aan het rijden ben.

Hij is pas goed gekeurd voor de APK. De keurmeester gaf aan dat de rechterrem aanliep. Dat is het enige wat de keurmeester heeft gevonden. Bij het trillen viel mij op dat het rempedaal ook trilt. Hij remt heel goed. De auto heeft maar 100.000 km gelopen. Bandspanning is ook goed. Wat kan de oorzaak zijn?

(De auto blijft trillen als ik ook de gaspedaal los laat).

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Trillingen kunnen heel veel verschillende oorzaken hebben. Ik som de belangrijkste even op en dat zijn: motorisch probleem, motorsteun, koppeling/versnellingsbak, aandrijfassen/homokineten, remschijven, velgen, banden. Binnen elke categorie zijn er weer verschillende aspecten. Bijvoorbeeld: banden kunnen ‘onrond’ zijn, een platte kant hebben. Band-velgcombinaties kunnen uit balans zijn en velgen kunnen op hun beurt ook krom zijn.

In uw geval is het bijzonder dat de trillingen zich niet altijd voordoen in dezelfde omstandigheden. Bij 80 km zijn de trillingen weg, dus ik denk aan onbalans dat zich manifesteert in een trilling als er een bepaalde frequentie wordt bereikt. Trillingen kunnen ook ontstaan door een onderdeel dat met dezelfde rotatiesnelheid draait als de wielen. Dus remschijven, aandrijfassen of een scheef zittende wieldop kunnen ook trillingen veroorzaken.

Om dé oorzaak snel te vinden, helpt het om in kaart te brengen wanneer de trilling zich voordoet, bij welke snelheden, alleen bij trekkende motor of ook bij uitrollen, misschien ook stilstaand met stationair draaiende motor. Op die manier kan je oorzaken uitsluiten. Uiteindelijk zal het net zich moeten sluiten en de garage tot een oplossing komen.