Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Homokineet kapot na reparatie? APK wel geldig?

Vraag gesteld door op 30 september 2020

Bij de APK en kleine beurt eerder dit jaar, bleek dat de beide homokineten aan de vooras van de wielkant, van onze Seat Altea XL 2007/2008 lek te zijn. Om door de APK te kunnen, moesten de hoezen van beide homokineten vervangen worden.

Enkele maanden na reparatie horen wij in enkele grote bochten naar rechts een tikkend geluid, alsof iets aanloopt.

Bij een second opinion bij een andere Seat dealer/garage blijkt dat de homokineet aan de rechterkant bij de wielkant waarschijnlijk defect is en erger kan worden en dus vervangen dient te worden!

Hoe kan dat de homokineet nu opeens nadat de hoezen vervangen zijn leiden tot een defect binnen 6 maanden na de APK en het vervangen van de hoezen? Voor het vervangen van de hoezen hadden we nergens last van! Mocht achteraf de auto wel APK goedgekeurd worden?

De Seat-dealer/garage waar de hoezen van de homokineten vervangen zijn, wast zijn handen in onschuld, geen garantieaanbod, helemaal niets. Behalve dan een nieuwe factuur voor de vervanging van beide homokineten, waar een paard de hik van krijgt!

Is het verstandig beide homokineten te vervangen, of alleen de homokineet die nu problemen geeft?

Moet de andere homokineet "gecontroleerd" worden?

Is het beter om de aandrijfas(sen) te vervangen zodat ook de homokineten aan de koppelingskant gelijk is meegenomen voor problemen in de toekomst? Is dat goedkoper en slimmer?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na nieuwe aandrijfashoezen ten tijde van de APK moet u 6 maanden later een homokineet vervangen van één van de aandrijfassen.

Mogelijk is de betreffende homokineet door de lekkende hoes té veel vet kwijt geraakt en kan deze op een later tijdstip dan toch een bijgeluid vertonen. Bij het monteren van een nieuwe hoes wordt de homokineet opnieuw ingevet maar kan het kwaad feitelijk al geschied zijn en kan dat best een aantal maanden later ineens de kop opsteken.

Ik zie dat niet als een spijkerhard verwijt richting de garage maar méér als overmacht. Misschien had de garage dit wel kunnen communiceren dat er een zeker risico is op gevolgschade in een later stadium. Maar ten tijde van de APK was deze feitelijk nog niet kapot wat overigens bij APK ook geen afkeur hoeft te betekenen. De lekkende hoes wel omdat je dat visueel kunt vaststellen.

Ik denk dat u prima nu de herrie makende homokineet kunt vervangen. Mogelijk dat de andere homokineet de kapotte hoes heeft overleefd en nog jaren meegaat.