Boordcomputer onder water door bladeren
Vraag gesteld door A. Hofstra op 8 oktober 2020
Hieronder de correspondentie met VW. Volgens mij maakt het mijn punt duidelijk. Vraag: zijn er meer van dit soort klachten over VW UP? Volgens mij is dit een constructiefout, zonder verdere waarschuwing. Is hier richting VW nog iets aan te doen?
Correspondentie met VW
Wij hebben een nieuwe VW-UP gekocht in juni 2018. 5 weken geleden begonnen de alarmknipperlichten plotseling te knipperen. Uitzetten was mogelijk maar na een paar minuten begon het weer. De garage heeft hun best gedaan het probleem op te lossen. Na weken zoeken bleek de boordcomputer half onder water te staan. Kennelijk hadden bladeren gaatjes afgedicht waardoor het water in de ruimte van de boordcomputer kon komen. Gevolg de boordcomputer moest vervangen worden. Kosten € 850,-.
Dit gebeurde ruim 2 maanden na het verstrijken van de garantieperiode. Wij hebben bij de aanschaf bewust gekozen voor VW vanwege betrouwbaarheid en degelijk ontwerp.
Dat er water bij de boordcomputer kan komen, is mijns inziens een ontwerpfout. In de servicehandleiding staat nergens dat wij de ruimte regelmatig moeten inspecteren op de aanwezigheid van bladeren o.i.d.
Het gevoel van betrouwbaarheid voor deze auto is nu verdwenen.
Vragen aan VW:
Heeft VW inmiddels maatregelen genomen om deze vorm van falen te vermijden, zodat wij weer met een veilig gevoel de weg op te kunnen? Is er een compensatieregeling voor storingen a.g.v. bovengenoemd faalmechanisme?
Antwoord VW
Erg jammer om te horen dat u tegen dit probleem aanloopt! Momenteel zijn er nog geen maatregelen genomen, wel stellen wij uw klacht op prijs en nemen wij dit met ons mee ter productverbetering.
Tevens is hier geen compensatieregeling voor, de reden dat deze er niet is, is omdat de schade komt door invloeden van buitenaf. Bij schades van buitenaf kunnen wij geen ondersteuning bieden.
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertDe afwatering bij de voorruit van uw Volkswagen Up is verstopt geraakt door bladeren. Daardoor kon het hemelwater niet via het afwateringskanaal wegstromen maar zocht een andere weg. In dit geval kwam het in de boordcomputer terecht. Deze heeft schade opgelopen en moest worden vervangen á raison van € 850,-.
U vraagt wie er verantwoordelijk is voor de schade. Volkswagen zegt geen ondersteuning te bieden omdat de schade van buitenaf komt. Men stelt dat er ten aanzien van het onderdeel nog geen maatregelen zijn genomen maar dat ze uw klacht wel meenemen voor de productverbetering.
Het lijkt er op dat men op de hoogte is van meerdere gevallen. Ik kom in ieder geval op het internet meer meldingen tegen van verstopte afwatering door bladeren, takjes, dennennaalden et cetera, ook bij de zustermodellen Skoda Citigo en Seat Mii. Is er spraken van een constructiefout, is het rooster niet opgewassen tegen neerdwarrelend natuurproduct, of moet de eigenaar zijn of haar auto gewoon schoonhouden? Een interessante zaak.
U stelt dat er in het instructieboekje geen attentie staat om de roosters van de afwatering schoon te houden.
Ik denk dat de oplossing moet komen van een onafhankelijke partij die een bindende uitspraak kan doen. Dat kan de rechter zijn, maar u kunt de zaak ook voorleggen aan de Geschillencommissie. Volgt u eerst ons stappenplan klachten na aankoop. Mogelijk kunt u met uw leverancier toch nog samen tot een oplossing komen. In alle gevallen houd ik me aanbevolen op de hoogte te worden gehouden van de afloop.
Deel deze pagina