Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe het beste te schakelen in DSG 7 VW (VAG)?

Vraag gesteld door H.A.M.S. Heijnen op 20 september 2020

Onlangs heb ik een Passat B8 (2017) 1.4 act 2e hands gekocht. Ik heb altijd met een schakelauto gereden, dit is voor mij dus de eerste automaat. Ik heb een aantal vragen over de DSG en over behoud van de auto.

  • Vraag 1: (technisch). Moet ik van deze "droge" DSG bij 60.000 km de olie laten vervangen? Mijn dealer geeft aan van niet maar op internet lees ik berichten van specialisten dat je dat wel moet laten doen.
  • Vraag 2: (rijden slijtage voorkomend). Kun je bij een file het beste handmatig (en hoe moet dat?) schakelen, of de DSG het werk laten doen? Nu druk ik in file voet op rem en dan gewoon steeds gasgeven als de auto weer moet gaan rijden?
  • Vraag 3: (automatisch handrem en start stop systeem). Wat is beter voor de auto (motor) als je de automatische handrem en het startstopsysteem op uit zet? Voor het milieu is aan laten staan beter van het ass.
Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een paar vragen over de DSG-automaat van uw Volkswagen.

  • Olie verversen bij 60.000 km wordt aangeraden bij de DSG-varianten met natte koppeling. De bak in uw auto is een 7-traps met droge koppeling. De olie van deze bak hoeft niet te worden ververst.
  • In de file volstaat het om de automaat zijn werk te laten doen, u hoeft niet handmatig te schakelen. Het levert ook geen voordeel op met betrekking tot voorkomen van slijtage.
  • Met start-stop ingeschakeld kunt u brandstof en schadelijke uitstoot besparen. Stoppen en starten belast lagers en het startmechanisme. We moeten ervan uitgaan dat deze onderdelen zijn ontworpen cq zijn aangepast op de extra starts.