Audi 1.8 TFSI (2006-aug2008), BMW 320-325 (2004-2010)
Vraag gesteld door P.A. Sluiter op 21 september 2020
Mijn vraag gaat over een Audi A3 1.8 TFSI en een BMW-serie tussen de 320 en 325i.
Na enig onderzoek zelf te hebben gedaan kwam ik erachter dat de Audi A3 1.8 TFSI op de markt is gekomen tussen 2003 en 2012. Nu begreep ik dat er olieproblemen zijn die komen door de schraapveren, maar dat dit eigenlijk bij het model is van augustus 2008 t/m 2012 (facelift model). Nu vroeg ik mij af of u mij meer kan vertellen over de modellenreeks tussen 2006 en augustus 2008 (voor de facelift). Hebben deze ook die problemen of zijn het juist distributiekettingproblemen? Ik hoop dat u mij hierover meer kan vertellen. Of kunt mij aangeven welk bouwjaar van Audi u mij adviseert? Ik zoek namelijk een die technisch erg betrouwbaar is.
Als laatste vroeg ik mij af of u mij meer kon vertellen over de veel voorkomende problemen van de BMW 3-serie en dan de blokken van 2.0 liter tot en met 2,5 liter tussen de jaren 2006-2009. De informatie die ik hierover kon vinden was erg beperkt en ik hoop dat u mij ook over dit model kan bijpraten.
Mocht u een andere 2ehands auto adviseren, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt advies over de aanschaf van een Audi A3 1.8 TFSI of een BMW 320/325i.
De Audi A3 met 1.8 TFSI motor heeft helemaal geen slechte reputatie. De olieproblemen waar u terecht aan refereert zouden niet van toepassing mogen zijn voor de generatie van vóór 2009. De enige kenmerkende gebreken kan een uitvallend dashboard zijn en de bobines kunnen het individueel weleens begeven. Maar verder geen verontrustende berichten hoewel een auto van 13-14 jaar oud, met vermoedelijk een tellerstand richting de twee ton, altijd nog van alles kan mankeren. Dus de kunst is wel de friste en best onderhouden exemplaren uit de markt te vissen en niet de gebreken te erven die de vorige eigenaar voor u heeft laten zitten.
Wat de beide BMW's betreft staan deze motoren wel bekend om distributieproblemen. Door de motorische prestaties rekken de kettingen op en kan de spanner feitelijk de boel niet goed meer op spanning houden. Rammelende en ratelende motorische geluiden zijn dan een aanwijzing in die richting met mogelijk ook brandende storingslampjes. En zeker rond de genoemde bouwjaren kan dat best aan de orde zijn óf zijn geweest. De nokkenas versteller wil ook nog weleens aan de beurt zijn en de elektrische waterpomp geeft rond de 150.000 km ook nog weleens de geest. Maar nét als bij de Audi geldt ook hier dat binnen het aanbod van 12-14 jaar oude exemplaren je het kaf van het koren moet scheiden.
Met niet te veel haast kom je soms uit bij een net bereden en zorgvuldig onderhouden exemplaar, die het hélemaal is. Een alternatief is best lastig omdat u toch wel specifieke wensen heeft gezien uw keuze. Als ik een super betrouwbaar alternatief zou moeten noemen die enigszins ook een wat exclusievere uitstraling heeft, dan kom ik uit bij Lexus óf eventueel een Honda Accord.
Deel deze pagina