NOX sensor voor de 3de maal kapot na rit door Duitsland
Vraag gesteld door op 20 augustus 2020
In 2014 kreeg ik onderweg naar Oostenrijk met mijn vorige auto (VW Sharan 2.0 TDI uit 4/2011 met adblue installatie) een motorstoring. Er moest een adblue sensor vervangen worden. Dit is toen onder coulance regeling gerepareerd. Toen ik enkele weken later weer naar huis terugkeerde deed zich dezelfde storing voor. Bij mijn eigen VW dealer is het probleem weer onder coulance opgelost. Op mijn vraag hoe het toch mogelijk was dat dit zich tweemaal zo kort na elkaar zich voordeed, kreeg ik als antwoord dat de garage in Oostenrijk een bepaalde software update achterwege had gelaten. Ik heb toen geen problemen meer gehad.
Inmiddels bezit ik een aantal jaren een MB V250 uit 2014 (ook met adblue systeem). Nu op de dag van terugkomst uit Oostenrijk kreeg ik na thuis gekomen te zijn een motorstoring. Bij mijn garage hebben ze mijn auto uitgelezen en bleek er een storing te zijn die te maken heeft met de NOx sensor en het adblue systeem. De storing is toen gereset. Adblue was alle keren ruim voldoende aanwezig.
Toen ik de laatste keer met mijn auto met de motorstoring bij de garage was, had de garagehouder toevallig die dag een klant in Oostenrijk te woord gestaan die ook problemen had met de NOx sensor en het adblue systeem.
Toen ging er een lampje bij mij branden en kwam het bovenstaande verhaal van een aantal jaren geleden weer in mijn gedachten.
Mijn vraag is of dit allemaal toevallig is en/of u hier meer klachten over hoort?
Bestaat er wellicht een verband met getankte brandstof langs de snelweg in Duitsland?
Wat kan ik er aan doen om deze storing (vervanging NOx sensor is zeer kostbaar) in de toekomst te ontlopen?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of de storingen aan de NOx sensor te maken kunnen hebben met getankte brandstof in Oostenrijk.
De nieuwste generatie-dieselmotoren zijn uitgerust met een zogenaamd AdBlue-systeem, een additief dat de uitstoot van stikstofoxiden tot nagenoeg nul terugbrengt. De NOx sensor meet de hoeveelheid stikstofoxiden in de uitlaatgassen zodat vervolgens AdBlue die uitstoot weer kan verminderen. Stikstofoxiden zijn schadelijk voor de gezondheid van mens en dier en tasten ook het milieu aan. Samen met fijnstof kan NOx smog vormen.
Ik wil benadrukken dat een verband met de getankte brandstof er naar mijn mening niet is. In Europa voldoen die allemaal aan de gestelde minimale norm en is er geen aanleiding te denken dat een liter diesel in Duitsland of Oostenrijk wezenlijk anders is dan in Nederland. Mogelijk wel in de wintermaanden als zijnde winterdiesel maar de relatie met NOx storingen zie ik niet. Daarbij komt ook dat uw huidige en vorige auto technisch gezien identiek zijn aan de exemplaren die daar ook massaal rondrijden. Ik zie dus geen verband met de brandstof maar wel met de kwetsbaarheid van dit gevoelige onderdeel. De NOx sensor heeft een relatief beperkte levensduur. Misschien was het bij uw vorige auto een tikkeltje té vroeg en daarom wellicht ook de coulance. Maar de herkenning bij die melding vanuit Oostenrijk beschouw ik meer als toeval én dat deze sensor verre van het eeuwige leven heeft en het niet gek is wanneer iemand aldaar het zelfde gebrek heeft.
Er zijn zelfs bedrijven die ook vanwege de herstelkosten actief aanbieden deze sensor in de software ''weg te schrijven'', ook zonder storingsmeldingen. Formeel is dat niet toegestaan en bega je feitelijk zelfs een economisch delict. En de verwachting dat in de toekomst die auto's bij de APK ook door de mand gaan vallen. Dus het omzeilen van deze sensor raad ik dus stellig af en wat levensduur betreft bent u echt overgeleverd aan het onderdeel zélf. U heeft daar zelf eigenlijk helemaal geen invloed op.
Deel deze pagina