Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Uitlijnen nodig na vervanging wiellager?

Vraag gesteld door op 10 juli 2020

Bij mijn Audi A6 Limousine 3.0 TDI Quattro (bouwjaar 2013, modeljaar 2014) is begin juni 2020 de wiellager rechtsvoor vervangen vanwege een brommend geluid. Ik heb nog nooit een stoeprand genomen met deze wagen, dus het verbaasde mij wat, maar het kan. Kmstand 170.000, alle onderhoudsbeurten bij officiële Audi dealer gehad (volgende beurt bij 180.000).

Na vervanging van de wiellager was het geluid weg, maar bleek de wagen ook licht naar rechts te trekken, vanaf ongeveer 200 meter rijden. Normaal is de rechtuitloop stabiliteit heel goed bij deze wagen. De dealer wijt het probleem aan een te groot profielverschil van de banden tussen links en rechts. Linksvoor is 3,0 mm, rechtsvoor 2,2 mm (linksachter 3,7 mm, rechtsachter 3,1 mm). Een dergelijk verschil is echter altijd wel aanwezig geweest, zowel op de zomer als winterbanden. Dat kan ik aflezen uit de prints van de dealer bij de halfjaarlijkse bandenwissels vanaf 2013.

Volgens de dealer kan vervangen wiellager niet de rechtuitloopstabiliteit beïnvloeden. Hij wil wel uitlijnen, maar alleen op nieuw te leveren banden, omdat hij niet kan garanderen dat met uitlijnen op deze banden met deze profieldiepten het probleem van het naar rechts trekken wordt opgelost. Ik vind het geen overtuigende diagnose, het klinkt een beetje als koppelverkoop.

Ik rijd de banden altijd af tot ongeveer 2 mm profieldiepte, en daarmee zit ik nog boven de wettelijke grens van 1,6 mm in Nederland. En zoals gezegd, daarbij trad altijd wel verschil in profieldiepte links en rechts op. Dat heeft nooit enig probleem voor de rechtuitloop stabiliteit opgeleverd. Is het mogelijk dat een nieuw wiellager aanvankelijk wat meer weerstand biedt en na enkele duizenden km het probleem vanzelf verdwijnt? Immers, als het rechtervoorwiel aanvankelijk licht stroever draait, dan wordt verklaarbaar dat de wagen licht naar rechts trekt. Of is uitlijnen toch de oplossing, maar dan wel op de huidige banden? De dealer rekent voor alleen uitlijnen 185 euro inc. BTW. En kan de uitlijning toch verstoord zijn door het vervangen van de wiellager rechts voor? Omdat het naar rechts trekken startte na de vervanging van de wiellager, suggereert dit een verband, hoewel het in theorie ook door toeval zou kunnen samenvallen. Die kans is statistisch erg klein, maar niet nul. Wat is uw advies?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na een defect wiellager trekt uw auto licht naar één kant bij rechtuit rijden. U vraagt of dat het gevolg kan zijn van een nieuw wiellager of kan er iets mis zijn met de wielstanden.
 
Een nieuw lager zélf kan het trekken niet verklaren. Het verschil in wrijving tussen een nieuw en oud lager op een as is té verwaarloosbaar om dat als oorzaak te zien. Het kan wel zo zijn dat bij demontage en vervolgens montage de wielstand een fractie gewijzigd is. Dat is de meest logische verklaring. Hoewel met name de rechter voorband inmiddels wel bijna aan vervanging toe is, zie ik geen reden om géén wielstanden te laten checken, mits de banden over het gehele loopvlak wel regelmatig zijn versleten.

Het genoemde bedrag is wel erg prijzig. U zou er voor kunnen kiezen dat elders te laten doen voor ongeveer een tientje of zeven. Mocht het uitlijnrapport een afwijking laten zien, is het vervolgens nog maar de vraag of de dealer daar verantwoordelijk voor kan zijn. Er kunnen immers best afwijkingen zijn die bij de- en montage nooit beïnvloed kunnen worden. Er moet wel een hard en concreet bewijs zijn dat een afwijking verwijtbaar is richting de dealer, omdat u feitelijk ook nooit concreet kunt aantonen dat uw auto vóór die tijd niet trok. Dat zijn uiteraard wel uw bevindingen maar bewijzen lukt je in de regel niet.

Maar een meting van de wielstanden werkt verhelderend. Maar u zou ook kunnen overwegen dit nog even uit te stellen tot wanneer u aan minimaal twee nieuwe banden toe bent. Dat is per definitie een goed moment en zal ook niet lang meer duren. Mits de auto niet te overmatig trekt. Dan is het wel raadzaam om op kort termijn te weten of de voorwiel uitlijning wel goed staat.