Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kogeldruk

Vraag gesteld door op 24 juni 2020

Wij zijn ons aan het oriënteren naar een nieuwe auto. Op deze auto moet een trekhaak komen om 2 elektrische fietsen te vervoeren. We komen inmiddels tot de bizarre conclusie dat kogeldruk een doorslaggevend criterium lijkt te worden voor de aanschaf van zo'n auto.

Concreet: Thule fietsdrager gewicht 17,1 kg, 2 x e-bike (zonder de accu) 48 kg. Voor zover wij hebben begrepen moet in zo'n geval de kogeldruk hoger dan 65 kg zijn.

Twee beoogde auto's voldoen hier niet aan.

  1. Peugeot 2008 SUV max. 48 kg;
  2. Citroën  C3 air Cross max. 50 kg.

De betreffende dealer geeft aan dat het in praktijk goed mogelijk is om de fietsen en fietsdrager zonder problemen op de betreffende typen auto's te vervoeren. Het is slechts een formele RDW norm. Wat is het exacte probleem om fietsen en fietsdrager in zo'n geval op deze typen auto's te plaatsen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van één van de twee genoemde kandidaten maar beiden hebben volgens de opgave van de autofabrikant een te lage maximale kogeldruk om daar twee e-bikes mee te vervoeren.U vraagt wat het exacte probleem is om zo tóch met twee e-bikes op pas te gaan.

De autofabrikant geeft naast een maximaal toelaatbare massa en aanhangwagenmassa óók een maximale kogeldruk op. Uiteraard met name als waarborg voor een goede en stabiele combinatie wanneer er een aanhanger achter komt te hangen. Maar de door de autofabrikant opgegeven kogeldruk maakt géén onderscheid of het hier gaat om een fietsendrager op de kogel of een aanhanger. En wanneer er sprake is van twee opgegeven kogeldrukken, dus van de trekhaak fabrikant én van de autofabrikant, is de laagste waarde bepalend.

Dus in uw geval mag u wettelijk gezien die 48 kg en 50 kg niet overschrijden. Dat uw dealer meldt dat dit allemaal een tikkeltje formeel is en dat het geen probleem is, heeft wellicht ook te maken met het feit dat de trekhaak daar wel tegen kan. Die breekt heus niet af. Echter de wettelijke grens is en blijft die 48 kg en 50 kg.
 
Vanuit de praktijk merken we dat dienstdoende agenten hier niet actief aandacht aan besteden, zeker wanneer het hele fietsentransport er heel veilig en deugdelijk uitziet. En dat doet het in verreweg van de meeste gevallen ook wel. Maar hoewel dit wellicht daarom gedoogd wordt, is overschrijding van de kogeldruk volgens de letter van de wet nog altijd verboden. En in een ernstige situatie, zoals bij een ongeval en letsel, zou een verzekering er ook vervelend over kunnen doen mocht de overschreden kogeldruk daar daadwerkelijk de oorzaak van zijn.

Enkele autofabrikanten geven inmiddels een hogere kogeldruk op bij het gebruik van een fietsendrager en juist lager bij een aangekoppelde aanhanger of caravan. Misschien zouden beide dealers zich daar ook sterk voor kunnen maken bij hun importeur. Want feitelijk zegt men nu dat u gerust de wet kunt overtreden.