Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Terugroepactie

Vraag gesteld door G.H. Snikkenburg op 18 mei 2020

Vorige week heb ik mijn nieuwe auto Ford C-Max opgehaald bij mijn garage. Bij de overdracht ontving ik naast de factuur en andere documenten die bij de auto horen ook een RDW Tellerrapport.

Thuis nam ik dit rapport door en las dat er nog een openstaande terugroepactie loopt, met als datum 26-02-2019 en de volgende beschrijving van het defect: “In de koppelingsdrukplaat kunnen barsten ontstaan”. Daar zijn nog aan toegevoegd opmerkingen m.b.t. Materiële gevolgen en Mogelijk gevaar. Op het tenaamstellingsverslag is trouwens expliciet vermeld dat er een terugroep actie voor dit voertuig loopt.

In het rapport wordt ook melding gemaakt van een eerdere terugroepactie (datum 19-07-2018 met dezelfde omschrijving van het defect. Deze actie is niet meer openstaand).

De auto is van 31 augustus 2018, de Ford garantie loop tot 31 augustus 2020 en daarnaast is de 6 maanden Bovag garantie van toepassing. Ik heb de terugroepactie al aangekaart bij mijn garage en kreeg daar een vaag, enigszins ontwijkend antwoord op. Voor mij dus onbevredigende situatie.

Mijn vraag is, is Ford bij een melding van een terugroepactie van het RDW verplicht om dit defect te herstellen en daar dan ook de kosten voor zijn rekening te nemen? Zo niet, valt het herstellen en dus ook de kosten dan onder de nog lopende Ford garantie?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een Ford C Max gekocht waar nog een terugroepactie van open staat. De terugroepactie voor mogelijke problemen met de koppeling is een bekend probleem.

Uw Ford dealer is verplicht uw auto op dit onderdeel te controleren en indien nodig kostenloos te herstellen. Het betreft hier immers een ontwerp-constructiefout.

Na controle en eventueel herstel dient de terugroepactie te worden afgemeld bij de RDW en zal de melding verdwijnen.

Zie voor informatie over het terugroepen van voertuigen en onderdelen de website van de RDW.