Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gordels

Vraag gesteld door op 13 mei 2020

Wij hebben een oldtimer uit 1968. Er is geen gordelplicht en standaard is de auto niet voorzien van gordels op de achterbank. Door een erkend bedrijf zijn 3 heupgordels ingebouwd op de achterbank. Technisch was het niet mogelijk om 3 punt gordels in te bouwen.

Mijn beide zoons van 2 en 3 jaar wil ik vervoeren op de achterbank. Welke eis stelt de wetgever in beide gevallen? In de heupgordel of met aanvullende middelen?

Tevens wil ik graag weten hoe de regelgeving op te volgen: Een kinderbeveiligingsmiddel kan ik alleen aankopen voor 3 punt gordels. Indien wetgeving aangeeft: kind vervoeren in een goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel dan is mijn vraag: ik kan deze niet monteren conform voorschrift, omdat de auto voorzien is van 2 punts gordels, wat nu?

Resume: Ik wil zeker weten wat de wet voorschrijft in mijn situatie.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag omtrent de regelgeving vervoer van kinderen. De betreffende auto is een oldtimer met onlangs aangebrachte heupgordels achterin.

De basisregel is dat kinderen kleiner dan 1,35 m in een goedgekeurd en passend kinderbeveiligingssysteem moeten zitten. Goedgekeurd zijn kinderzitjes met ECE-labels. Passend betekent dat het kinderbeveiligingssysteem aangepast moet zijn aan de lengte en het gewicht van het kind. Kinderen vanaf 1,35 m en volwassenen moeten gebruik maken van de veiligheidsgordel.

Er zijn nog wel enkele uitzonderingsregels voor kinderen vanaf drie jaar maar in uw geval zal uw oudste zoon tóch noodzakelijk in een geschikt stoeltje moeten. Er word in de regelgeving niets gemeld over de plicht deze uitsluitend met driepuntsgordels te gebruiken en u mag uw zoons in geschikte zitjes met gebruik van de heupgordels zo vervoeren.

Ik wil nog wel benadrukken dat bij montage van de heupgordels deze wel goedgekeurd moeten zijn én deugdelijk bevestigd. En wat dat laatste betreft is dat eigenlijk alleen wanneer deze voorbereiding al aanwezig is óf een plaatwerker last er een deugdelijke constructie in. En dat is zeker van belang, omdat uw auto vast zit aan de tweejaarlijkse APK plicht waar de keurmeester formeel ook naar moet kijken. Maar ik ga er vanuit dat de betreffende garage deze ingreep ook deugdelijk heeft uitgevoerd.

Eigenlijk vindt u in alle handleidingen van kinderzitjes alléén een bevestiging met driepuntsgordel. Simpelweg omdat daar de meeste veiligheid mee gegarandeerd wordt. Een bevestiging met heupgordel kan wel maar wordt niet in de handleiding om die reden meegenomen. Wanneer deze gordel wordt gebruikt zie ik wettelijk echter geen verwijtbaar probleem maar wordt de optimale veiligheid van het stoeltje niet volgens de instructie benut. Een dienstdoende agent zal er niet veel over kunnen zeggen wanneer er goedgekeurde zitjes én gordels worden toegepast.

U zou het rugleuning gedeelte nog kunnen fixeren met een spanband en de heupgordel gebruiken voor het fixeren van het lagere deel. Maar het blijft een feit dat je bij een auto van ruim een halve eeuw geleden per definitie concessies moet doen op het gebied van veiligheid in de breedste zin van het woord. Ook wanneer er toch een deugdelijke constructie voor de heupgordel wordt geconstrueerd. Het is 'n beetje nood breekt wet wat betreft de montage voorschriften van de stoeltjes fabrikant. Het kan niet anders of veiliger dan op deze wijze en wel gewoon binnen de regels.