Bijzonderheden Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro
Vraag gesteld door H. Wetsteijn op 27 februari 2020
Zijn er bijzonderheden bij Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro bj 2012 waar ik op moet letten bij aankoop?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt waar u specifiek op moet letten bij de aanschaf van een Audi A6 3.0 TFSI Quattro uit 2012.
De Wegenwacht meldt uit ervaring dat het contactrelais er wel eens mee ophoudt, waardoor de auto helemaal ‘dood’ blijft. De Wegenwacht kan dit vervangen, mits er snel aan zo’n relais te komen. Verder kan de elektronica in de stuurkolom wel eens storingen veroorzaken, waardoor de auto niet meer rijdt. In veel gevallen lost de Wegenwacht dit wel op. Deze generatie A6 blijkt opvallend gevoelig voor straling van buitenaf. Het komt voor dat de bestuurder de A6 vlakbij een zendmast (voor de GSM, bijvoorbeeld) parkeert en bij terugkomst is de auto compleet ‘dood’. Zelfs de portieren reageren niet op de afstandsbediening en starten is ook onmogelijk. De Wegenwacht kent hiervoor een noodprocedure.
De elektrische bediende handrem wil wel eens niet loskomen. De Wegenwacht kent ook dan een noodgreep en demonteert desnoods de elektromotoren, waardoor de auto in elk geval weer rijdt. De TFSI-viercilinders hebben soms een wat verhoogd olieverbruik maar dat verschijnsel geldt wat ons betreft niet voor deze zescilinder.
De EGR-klep die op diverse motoren wordt gebruikt, blijft soms kleven. Schoonmaken en met een tik losmaken is meestal voldoende. De S-tronic automaat (als DSG bij Volkswagen) kan inwendige sluiting maken waardoor de zekering eruit klapt. Helaas is dat niet ter plekke te repareren, de A6 moet dan op transport naar de garage. Bij een proefrit is het overigens wel van belang de werking van de automatische transmissie kritisch te volgen. De schakelmomenten moeten nagenoeg zonder schokken en bijna onopgemerkt verlopen. Verder is de distributieketting een aandachtspunt. Deze 3.0 TFSI motor dient nagenoeg geruisloos te draaien. Rammelende of ratelende bijgeluiden kunnen duiden op distributieketting problemen met hoge kosten voor herstel.
Het gaat hier om een échte rijdersauto voor de liefhebber maar technisch best complex. En eigenlijk geldt voor elke gebruikte transactie bij voorkeur mét minimaal 6 maanden Bovag garantie. En zeker bij een dergelijke auto kan een gebrek al snel flink in de papieren lopen. Garantie is dan wel een veilige stok achter de deur.
Deel deze pagina