Koppeling na twee en een half jaar versleten
Vraag gesteld door S. Peys op 11 februari 2020
Ik heb een Hyundai I10 kenteken PB801R. Hij begon te stinken, dus ik naar de Hyundai garage. Nu is mijn koppeling versleten en een nieuwe kost €850,00.
Geen garantie, is slijtage. Dit lijkt mij niet normaal, wat kan ik hiermee? Hij staat wel bij de garage om te laten maken, maar ik heb de koppeling die zij eruit halen terug gevraagd. Ik rijd al 55 jaar auto, vertoon geen absurt rijgedrag.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw Hyundai I10 van 2017 is inmiddels al aan een nieuwe koppeling toe. Volgens de garage is dit gebruikersslijtage en geen gebrek.
Garantie wordt dus afgewezen maar gezien de nog jonge leeftijd en wellicht bescheiden kilometerstand is dit bij normaal gebruik geen normale levensduur. Misschien moet u van de dealer een concrete verklaring vragen waar de diagnose op gebaseerd is. Dus waaruit blijkt dat dit gebruikersslijtage is en géén eigen gebrek. Uw dealer zou dat op basis van de oude onderdelen technisch moeten kunnen onderbouwen.
Wanneer de dealer voet bij stuk blijft houden, zou u kunnen overwegen een expert in de arm te nemen, die de onderdelen kan beoordelen met hopelijk géén gebruikersfout als conclusie. Met uw dealer zou u kunnen afspreken dat de kosten voor een dergelijk onderzoek op basis is van ongelijkheid.
Misschien heeft u een lopende rechtsbijstandsverzekering die u in zo'n geval zou kunnen inschakelen. Een expertise onderzoek kan eventueel via de Dekra of CED. Zie aanvullend eventueel ons Stappenplan klachten na aankoop. Mocht u de rekening krijgen voor deze ingreep, bij voorkeur op de factuur vermelden ''betaald onder protest''. Daarmee geeft u te kennen het oneens te zijn en dat dit mogelijk nog een staartje krijgt.
Deel deze pagina