Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kopen van een nieuwe zesde hands. Waar op letten?

Vraag gesteld door K. Hollander op 9 februari 2020

Ik heb een leuke BMW 1-serie occasion op het oog en deze rijd prima na een proefrit. De auto heeft bijna 5 ton gelopen. Verder hebben de banden ruim voldoende profiel (gevoeld met de 'heuveltjes' in de band) en zit er een set winterbanden bij.

Als ik een proefrit maak in de auto heb ik twee gebreken kunnen constateren:

  • De motorkap gaat niet dicht/op slot (na pielen aan het slot wel, dus waarschijnlijk een veer o.i.d.).
  • Er brand een airbag lampje.


Ik denk dat punt 1 zo te repareren is. Volgens de verkoper is punt 2 een standaard BMW kwaaltje.

Wat is wijsheid bij deze auto?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een gebruikte BMW 1 serie op het oog met 500.000 km op de teller en vraagt waar u op moet letten bij aanschaf.

Met 500.000 km op de teller lijkt de onderhoudshistorie van groot belang. Vooral de informatie wat wanneer bij welke kilometerstand vervangen is, lijkt belangrijke informatie. Om enig inzicht in de staat van de motor te verkrijgen zou een compressietest aan te raden zijn.

U geeft niet aan of het een benzine of diesel versie is en wat het bouwjaar van de auto is. Een redelijke verwachting voor een benzinemotor is 250.000 km en voor een diesel 500.000. Als er 500.000 km op de teller staat hebben ook de wiellagers, koppeling, schokdempers en wiellagers 500.000 km achter de rug.

Lampje van de airbag wordt vaak vervoorzaakt door een slecht contact onder de stoel of een kabelbreukje onder de stoel. Voor auto's geleverd voor 1-1-2018 betekent een brandend airbaglampje alleen een aantekening op het rapport. Auto's geleverd na 31-12-2017 mogen geen brandend airbaglampje hebben tijdens de APK, dit is afkeur.