Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Extra slijtage door E10?

Vraag gesteld door op 10 februari 2020

Mijn garagehouder zegt dat het inspuitsysteem (sproeiers, injectoren) van mijn Skoda Yeti 1.4 uit 2012 sneller vervuild raakt door het gebruik van Euro 95E10. Dit kan leiden tot dure reparaties. Ook zou er water kunnen achterblijven in de benzinetank met het risico op corrosie. Hij raadt me dan ook aan om voortaan Euro 98 te tanken; dit zou ook tot 30% (!?) zuiniger zijn.

Mijn auto is geschikt voor E10 volgens de test op uw site. Op Internet vind ik veel uiteenlopende meningen. Het lijkt er op dat de bovengenoemde gevaren alleen maar aanwezig zijn als de auto langere tijd (langer dan een paar maanden) stilstaat. Wat is uw mening?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Volgens uw garage zou E10 voor extra slijtage zorgen aan het brandstof inspuitsysteem.
 
Volgens opgave van de fabrikant mag uw auto op E10 en wil ik benadrukken dat ruim 10 jaar geleden E10 al werd geïntroduceerd in Frankrijk. Dus E10 is ook vergeleken met onze buurlanden nog relatief laat op de Nederlandse markt verschenen. Het is er dus al geruime tijd zonder overgewaaide zorgelijke berichten.
 
Er is voor ons dus géén reden een negatief advies uit te brengen wanneer de autofabrikant zélf er een goedkeuring voor heeft afgegeven. Daarom begrijp ik de reactie van uw garage niet en met name de opmerking dat met ongeveer 5% méér bio-ethanol dan de oorspronkelijke euro 95 E5 het verbruik met 30% doet toenemen. Dat houdt dan in dat ethanol géén calorische waarde heeft en zelfs een negatief effect heeft op de pure benzine. Een meerverbruik zou u best kunnen constateren maar tot ongeveer 2%.
 
E5 met 98 octaan kan zeker wel een aanbeveling zijn bij heel summier gebruik. Dus bij een geringe jaarkilometrage waarbij de benzinetank soms na twee maanden weer eens een keer wordt aangevuld. Dan heeft een hoger percentage aan ethanol de eigenschap vocht aan te trekken en zou op termijn het brandstofsysteem kunnen aantasten. Maar dat zijn de uitzonderlijke gevallen waarbij je preventief dan beter E5 98 in de tank kunt gooien.