Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is dode hoek spiegel oplossing

Vraag gesteld door op 24 januari 2020

Van de Mazda CX-3 is bekend, dat deze auto rechts achter een dode hoek heeft zoals bij vele cross-overs. Een GTM-uitvoering van de Mazda CX-3 heeft een dodehoekdetector, maar hiermee zouden fietsers en voetgangers niet mee opgemerkt worden wat ik ergens gelezen heb. Of dit waar is weet ik niet. Is een dodehoekspiegel aan de rechterzijde wel een veilige oplossing?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U heeft een vraag over de dode hoek signalering die met name voetgangers en fietsers niet signaleert.

De ANWB ziet veel voordelen in de ontwikkeling van veiligheid verhogende systemen zoals Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en dode hoek signalering. Uiteraard vanwege de mogelijkheden het verkeer veiliger, schoner en comfortabeler te maken.

De technologische ontwikkelingen gaan heel snel. De ANWB volgt deze ontwikkelingen op de voet en participeert nationaal en internationaal in verschillende overleggen en in gebruikerstesten. De betreffende systemen zijn er om de bestuurder te helpen, maar tussen datgene wat technisch en theoretisch mogelijk is en hoe dat vervolgens in de praktijk werkt zit vaak een wereld van verschil. Dit komt enerzijds door de gebruiker die de werking van de systemen onder- of overschat en daardoor niet correct gebruikt. Anderzijds werken de systemen in de praktijk ook nog niet altijd in alle situaties zoals het door u geschetste voorbeeld.

De ANWB test daarom nieuwe technieken op veiligheid en gebruiksgemak in de praktijk en zien we dat niet alle systemen feilloos functioneren. In geval van het door u gegeven voorbeeld weten we dat niet alle systemen zwakkere verkeersdeelnemers signaleren. De genoemde CX-3 is daar niet de enige in zoals ook rijstrookassistentie systemen incidenteel de fout in kunnen gaan wanneer rijbaan markeringen niet altijd goed worden herkend of de Adaptive Cruise Control die ineens onnodig remt. Met name wat het laatste betreft doen we ook een oproep aan berijders een dergelijke ervaring met ons te delen. Zoals gezegd zijn wij overtuigd van de meerwaarde van dit soort slimme sensoren en systemen die een veiligheid verhogende functie hebben. Maar we houden samen met onze nationale en internationale partners wel duidelijk vinger aan de pols daar waar het beter moet. En dat geldt zeker ook voor het door u geschetste voorbeeld.